«Kjære elever og studenter! Vi har nettopp gjennomført enda et år på skolen. Vi har strevet oss gjennom, prøve etter prøve, vurdering etter vurdering. Og endelig er eksamensperioden også over!

Nå sitter vi igjen med noen tall som er med på å avgjøre hvor du ender opp senere. Som vi og andre rundt oss lar definere hvor vellykket vi er. Etter måneder med strev og slit, sitter vi med tall som skal fortelle om du er kvalifisert til videre studier. Om du har jobbet godt nok. Tall, som avgjør om du skal være fornøyd med egen innsats. Tall, som vi dessverre identifiserer oss så alt for mye med.

Men, husk for all del at de karakterene du sitter igjen med, er ikke alt! Ja, de vil følge med deg videre, men det vil også minnene du skapte i ungdomstiden. Så hva er det du egentlig vil huske?»

Slik begynner Astrid et leserinnlegg til Fosna-Folket.

- Det er godt nok

For henne er det viktig å få frem til både elever, foreldre og lærere at det ikke kun er karakterkortet du sitter igjen med som er viktig.

- Jeg ønsket å skrive dette for å nå ungdom på den ene siden, men også foreldre og lærere på den andre. Etter et langt skoleår sitter mange igjen meget slitne, og jeg ønsker å fremheve at uansett hva karakterkortet viser, så skal en kunne si til seg selv, og ikke minst få høre at det er godt nok, forteller hun til Fosna-Folket.

En karakter måler i dag kun hvor godt man greier å tilpasse seg innenfor en bestemt mal som lærere har, forklarer hun.

- Vi lærer alle ulikt, og har ulike talenter. Dette skapet et enormt press i dag. Presset om å passe inn i den samme kverna som alle andre. Fokuset på at mest mulig pensum skal læres inn på en måte som for noen fungerer, men som for andre oppleves som svært tungt og som over tid kan gjøre mange utbrent, sier Astrid.

"Neste gang greier du bedre"

Derfor ønsker hun også å si til lærerne at det å føle mestring er svært viktig for elevene.

- De er ansvarlige for at elevene skal komme til skolen og føle mestring, ikke håpløshet. Om en stadig møter metoder som ikke passer en, vil en følelse av mislykkethet overdøve arbeidslyst og kreativitet. Når en oppgave leveres tilbake, er et alltid med beskjed om at «neste gang greier du bedre», selv om du er godt fornøyd med en 5-er. Det kan til og med være at du har fått 6, sier hun.

- Må motiveres til videre arbeid

De som sliter og aldri greier å nå opp, får ofte et stempel. De blir sett på som late, men i realiteten sitter mye i at de forsøkes presses inn i en arbeidsmåte som slett ikke passer dem, mener Astrid.

- Likevel så mener jeg at konstruktiv kritikk er fantastisk. Man må motiveres til videre arbeid og å gjøre det bedre. Men noen ganger må en stille spørsmål ved om en har satt seg realistiske mål, om en bruker riktig metode, eller om det virkelig er nødvendig med best mulig resultat i alt. Fortell folk  rundt deg at det ikke sier noen ting om dem som person. Det vi gjør, er bra nok, sier Astrid.

Her kan du lese hele innlegget hennes:

Bra jobba!

Kjære elever og studenter! Vi har nettopp gjennomført enda et år på skolen. Vi har strevet oss gjennom, prøve etter prøve, vurdering etter vurdering. Og endelig er eksamensperioden også over!

Nå sitter vi igjen med noen tall som er med på å avgjøre hvor du ender opp senere. Som vi og andre rundt oss lar definere hvor vellykket vi er. Etter måneder med strev og slit, sitter vi med tall som skal fortelle om du er kvalifisert til videre studier. Om du har jobbet godt nok. Tall, som avgjør om du skal være fornøyd med egen innsats. Tall, som vi dessverre identifiserer oss så alt for mye med.

Men, husk for all del at de karakterene du sitter igjen med, er ikke alt! Ja, de vil følge med deg videre, men det vil også minnene du skapte i ungdomstiden. Så hva er det du egentlig vil huske?

Vi stiller så strenge krav til oss selv. Om at vi skal prestere, få toppkarakterer og være populær. Vi føler press fra lærere, foreldre og et snitt som stadig skyter i været på alle studier. Vi skal alltid klatre høyere på stigen. Men, tørr å si fra når du er fornøyd med det trinnet du står på, og vær komfortabel med at det er mer enn godt nok. Det er like viktig at vi minner oss på at vi har egenskaper og talenter i fleng, og gode venner som betyr så mye mer enn karakterene i et datasystem, eller om du er venn med den mest populære i klassen. Tallene kan fortelle deg om du er god i novelleanalyse, tysk gramatikk eller derivasjon, men forteller lite om din evne til å alltid få folk til å le, eller hvor mye det betød da du stilte opp for din beste venn da hun trengte det som mest.

Så nå håper jeg at du som meg, fornøyd eller ikke, 6-er eller 3- er, klapper deg selv på skuldra, unner deg noe godt og tar sommerferie med god samvittighet! Karakterboka definerer ikke deg! Du er helt fantastisk! Godt jobba!!