Både Høyre og Arbeiderpartiet vil nå ut med sitt budskap om kommunesammenslåing. Derfor kjøper de nettreklame om temaet.
(Foto: Høyre / Arbeiderpartiet)

Både Høyre og Arbeiderpartiet vil nå ut med sitt budskap om kommunesammenslåing. Derfor kjøper de nettreklame om temaet. Foto: Høyre / Arbeiderpartiet

Politisk reklamekamp om Fosen

Dersom man søker på ordet «kommunesammenslåing» på Googles søkemotor annonserer Høyre. Søker man på «kommunesammenslåing på Fosen» er det derimot Arbeiderpartiets reklame som kommer frem.

Høyre har kjøpt annonseplass slik at det øverste resultatet dersom man søker på «kommunesammenslåing» på Google sin søkemotor leder til en artikkel de selv har skrevet.

 Der beskrives kommunereformen som et historisk vedtak i Stortinget.

- 426 kommuner blir til 354, 19 fylkeskommuner blir til 11, og lokaldemokratiet styrkes med nye oppgaver, begynner artikkelen deres med.

Reklamen er merket «ad» i grønt, engelsk for annonse. Ellers fremstår reklamen som vanlige treff i søket. (Foto: Skjermdump google.no 19. juni)

Reklamen er merket «ad» i grønt, engelsk for annonse. Ellers fremstår reklamen som vanlige treff i søket. Foto: Skjermdump google.no 19. juni

På Fosen

Dersom man søker på «kommunesammenslåing på Fosen» møtes man også av politisk reklame, men med annen avsender. Arbeiderpartiet har nemlig kjøpt seg reklameplass på det søket.

Deres budskap er litt annerledes:

- Kommunesammenslåing og fylkessammenslåing burde være frivillig, skriver Arbeiderpartiet.

Resten av siden de lenker til legger ut partiets synspunkter på kommune- og regionreform.

Reklamen er merket «ad» i grønt, engelsk for annonse. Ellers fremstår reklamen som vanlige treff i søket. (Foto: Skjermdump google.no 19. juni)

Reklamen er merket «ad» i grønt, engelsk for annonse. Ellers fremstår reklamen som vanlige treff i søket. Foto: Skjermdump google.no 19. juni

-Anstrøk av komikk

Senterpartiets parlamentariske leder i Stortinget, Marit Arnstad, sier til Fosna-Folket at hun ikke er noen tilhenger av søkeordsreklame.

- Jeg synes det er litt som en gimmick. Jeg tror det kan komme til å lure folk litt. De tror det er et vanlig søkeresultat, men så møtes de egentlig av reklame, sier hun.

- Det er nesten litt vittig at Arbeiderpartiet og Høyre krangler om hvilke søkeord de reklamerer på. Det ar et anstrøk av komikk over seg, sier den trønderske stortingsrepresentanten.

Hun sier hennes parti ikke har noen plan om å benytte seg av denne typen reklame selv om det viser seg at det kanskje virker godt.

- Jeg tror vi i Senterpartiet heller vil møte velgerne direkte så de vet hva de forholder seg til, sier Marit Arnstad.

Mer å lese på Fosna-Folket:
 
comments powered by Disqus