Tilset sier til Fosna-Folket at de som står bak forskningsprosjektet tar konsekvensen av at det er den som har skoen på som kjenner hvor den trykker.

– Dette gjelder i høgeste grad også i den kommunale hjemmetjenesten. Dette forskningsprosjektet er det første i sitt slag i Norge, sier oppdalingen.

Hans Donali Tilset er forsker i NTNU Samfunnsforskning. I samarbeid med hjemmetjenesten i Åfjord kommune og Utviklingssenter for sykehjem og hjemmetjenester i Sør-Trøndelag har de jobbet med å utvikle en registreringsmetode. Den enkelte helsearbeider registrer si vurdering av nivået på tjenestene hun eller han har utført i løpet av en vakt.

– Disse individuelle registreringene gjøres digitalt og er grunnlag for ulike oversikter over det totale tjenestenivået i kommunen, forklarer Tilset.

Hans Donali Tilset.

Upløyd mark

Tilset sier datainnsamlinga utgjør et svært viktig supplement som driftsstøtte for kommunens hjemmetjeneste.

– Det er upløyd mark innen sektoren å lage slike oversikter basert på helsearbeidernes egne individuelle erfaringer. Vi kjenner ikke til at det er gjort tidligere i norsk sammenheng, sier forskeren.

Fra første stund har han vært i tett samarbeid med helsearbeiderne.

– Jeg var i møte med de helsearbeiderne som ville være med på prosjektet og snakket med hver enkelt av dem, forteller han.

At pleierne har et eierforhold til dette arbeidet er viktig. Både for å sikre relevans, og for å sikre at metoden er gjennomførbar i en arbeidshverdag som er preget av knappe ressurser og stram prioritering.

Fruktbart

Tilset sier at en så langt kan fastslå at resultatet er meget positivt. Både helsearbeiderne som har deltatt i prosjektet og ledergruppa i Åfjord kommune forteller at de ser betydningen av både sjølve registreringa og av en oversikt over de kommunale tjenestene basert på erfaringene til de som utfører arbeidet. De gode erfaringene i Åfjord har bidratt til at nabokommunen Bjugn nå har satt i gang et tilsvarende arbeid.

– Bjugn har kommet godt i gang, sier Tilset.

Fra Jernbaneverket

Grunnidéen er at det er de som er ute i arbeid som best kan vurdere nivået på det arbeidet som utføres. Ledere lenger oppe i organisasjonen har ansvar for prioriteringer og kan iverksette eventuelle tiltak.

En kuriøs side ved dette er at denne idéen er hentet fra Jernbaneverket. De ville utvikle en ny metode for avviksmeldinger. Grunnen var at alle innmeldte avvik havnet i én stor sekk.  Der var ingen kategorisering etter alvorlighetsgrad og mulige konsekvenser. Ei melding om vindusmaling som flasset av havnet samme sted som en bekymringsmelding om bæreevnen til ei bru.

– Det er lett å forstå at dette ikke legger et godt grunnlag for riktige prioriteringer av tiltak, sier Tilset.

Ulike prioriteringer

Verdien av arbeidet ligger ikke bare i at lederne får informasjon som gir dem et grunnlag for å vurdere tiltak. Den enkelte medarbeider får også en måte å legge bak seg daglige frustrasjoner gjennom at de får evaluert hvor fornøyde de er med det de har gjort i løpet av dagen. Til å begynne med har dette blitt gjort på papir, nå har de tatt i bruk data. Medarbeideren kan krysse av i et skjema med tre kategorier. Det er rødt som er det lågeste nivået, gult er bedre og grønt er det beste.

Under arbeidet med folk fra helsevesenet har Tilset merket seg at de har forskjellig oppfatning av hva som er høg standard. For eksempel snakket han med en medarbeider som mente at sengeklærne burde strykes.

– Det var vedkommende vant med heimefra, sier forskeren.

Fornuftig

Det er lett å være enig i at hver enkelt ansatt kunne gjøre en fornuftig vurdering av om vedlikeholdsbehovet som ble meldt inn var akutt eller ikke.

– Prinsippet er det samme innen kommunale hjemmetjenester. Helsearbeideren, med si utdanning, erfaring og førstehåndskjennskap til forholdene ute «i felt», er best skikket til å vurdere nivået på den tjenesten som leveres i forhold til et ønskelig nivå. Kun med tilstrekkelig tilbakemelding fra felt, kan lederen gjøre riktige prioriteringer, sier forskeren.

Han har i løpet av arbeidet fått et godt innblikk i helsearbeidernes arbeidshverdag, og han har latt seg begeistre av det han ser.

– Jeg er imponert over helsearbeiderne. De møter hele tida uventede utfordringer som de må ta på strak arm, sier Tilset.