Gjennom et par mannsaldre har Berg og to tidligere slektsledd forsynt fosninger med tohjulinger. Arnt Bergs far og bestefar solgte og reparerte doninger som var både med og uten motor.

– Vi har valgt å starte forsiktig, men alt vi har kan bestilles gjennom Arnt, sier Geir Berntsen fra Carpoint. Hans Trondheimsbaserte firma importerer alt fra trampsykler med elektrisk hjelpemotor til røffe elektriske motorsykler med sportslig design. Midt i mellom disse ytterlighetene finnes en elektrisk moped som Berntsen har forhåpninger til vil treffe ungdomsmarkedet veldig bra.

Smart design

Scooteren som Berntsen importerer, kommer i tre farger. Det er sølv, svart og rødt. Den kan minne om italienske scootere slik de så ut for noen år sia. Importøren sjøl har ikke reflektert så mye over designet på doningen, men derimot har han gått gjennom konstruksjonen nøye sammen med den kinesiske konstruktøren og designeren.

­– Vi plukket den helt fra hverandre og satte dem sammen igjen forteller Berntsen.

Mens de holdt på med dette fikk de et innblikk i hvordan konstruktøren har tenkt.

Ungdomsappell

Berntsen mener en elektrisk moped er noe som kommer til å appellere både til foreldrene til ungdommer som kjøper den og til ungdommene sjøl.

– Her er det ikke nødvendig å tenke på oljeblandinger eller drivstoff. Det er bare å lade og kjøre. Rekkevidden er inntil åtte mil. Motoren er så godt som lydløs. Kjøkkenklokka lager mer lyd enn den her, forklarer han.

Elektriske fordeler

Denne modellen har vært på markedet ei stund, men Berntsen og hans kolleger ville se det litt an før de satset på den. I produksjonslandet Kina var den imidlertid en hit på markedet fra første stund.

– Den første sesongen solgte de 200 000 eksemplarer. Vi har hatt den sia i vinter og har ikke hatt noen reklamasjoner på den ennå, sier Berntsen. Setet er av den lange sorten, men med de nye trafikkreglene som gjelder i Norge, gjør at det ikke er høve til å ta på passasjer.

Trampsykler

Da Berntsen var på besøk hos Berg for å stille ut nyvinningene, kom det en dame inn i butikken. Hun hadde hørt om Berg hadde begynt å føre elektriske sykler, og hun kjøpte en på flekken.

– Ørlandet er som skapt for elektrisk sykkel, sier Berg.

Landskapet byr ikke på mange motbakkene, men derimot er det mer enn nok mot vind å ta av.

Motvindhjelper

Berntsen anbefaler sykler med mange gir.

– Sensoren kobler ut hjelpemotoren når den kjenner at det trampes seint. Om du skal utover Grande en dag i mye motvind, vil du sette pris på mer hjelp fra elmotoren enn du får i en utgave med tre gir, forklarer han.

Berg driver verksted der majoriteten av kundene kommer med motorsykler eller biler, men kompetansen på trampsykkel sitter ennå i blodet. Han mener konstruksjonen til de elektriske syklene er gjennomtenkt.

Rekkevidden

På trampsyklene kan en med et enkelt handgrep ta opp batteriet for å sette det på ladning inne i huset. Har en flere batterier, kan en også våge seg ut på lengre turer enn de fem milene som er den maksimale rekkevidden. Berntsen minner om at rekkevidden er den maksimale en kan få ut av batteriet. Det gjelder alle de elektriske doningene. Hvor langt kan komme avhenger av vekta til den som er bak styret, vær og føreforhold.

Firmaet Berg J A Motor & Sport har røtter tilbake til 1924 da Anders Berg begynte med salg av sykler på Opphaug. Med deler blant annet fra Jonas Øglænd satte Anders Berg sammen sykkelen som fikk navnet Yrjar. I likhet med faren og farfaren er Berg fullt kapabel til å skifte ut eikene i et sykkelhjul, om det skulle være behov for det.

– Ikke så fort som sjølen, men jeg får det til, sier han.