24. april startet produksjonen av hybridferjene som skal trafikkere strekningen Flakk-Rørvik fra og med 1. januar 2019.

- Verftet har angitt i sin fremdriftsplan at vi skulle starte rundt 1. mai, så vi ligger noen dager foran skjema, sier Grete Fuglem Tennås, adm. direktør i FosenNamsos Sjø AS, til Fosna-Folket.

Det var stor ståhei da teknisk sjef Joachim Ofstad Ness trykket på knappen for brennestart.

Dette er en viktig milepæl i prosjektet og markerer starten på byggingen av den første av våre to nybygg til Flakk - Rørvik, skriver FosenNamsos Sjø i en pressemelding.

Det er Kleven Maritime som skal bygge de nye ferjene. Foto: FosenNamsos Sjø

Hybridferjer

Det første skroget skal være ferdig innen mars 2018, før de skal utrustes og etter planen leveres henholdsvis 1. november og 15. november 2018.

I første omgang er det snakk om såkalte hybridferjer. Det innebærer at ferja går både på ordinær motor og på batteridrift, noe som reduserer utslipp, og er miljøvennlig.

- Det dreier seg om et et Co2-utslipp på maksimalt 6000 tonn. Det er godt innenfor kravene som er stilt, sier Tennås.

Selvstyrende

Etter hvert er planen å installere løsninger som skal gjøre ferjene autonome, altså selvstyrende.

- Dét systemet er ikke ferdig utviklet ennå. En skipsfører må derfor styre når ferja skal ut fra kai, og når den skal legge til kai. Det er også visse sikkerhetskrav som stiller krav til en viss bemanning, ifølge Tennås.

Kapasiteten på de nye ferjene vil være på 120 personbilenheter. Dette er en liten økning fra de gamle ferjene.