Etter det Fosna-Folket kjenner til, er det i flere kommunestyrer på Fosen ikke flertall for å slå sammen hele Fosen til én kommune nå.

- Dette minner om et vekkelsesmøte på Vestlandet. Han kommer hit og har et helt tydelig budskap. Det blir veldig feil. Det var lite fokus på Indre Fosen. Dette er en hån mot det vi holder på med både politisk og administrativt. Det blir veldig galt, mener Ramdal fra Leksvik.

Ja til ett Fosen

Utreder Geir Vinsand har lang erfaring med utredning av både kommunesammenslåinger og interkommunalt samarbeid. Han er en av Norges fremste eksperter på norske kommuner. På 1990-tallet var han blant annet hovedsekretær for Christiansenutvalget som utredet kommune- og fylkesstrukturen i landet den gang. Og Vinsand var utvilsomt både svært engasjert og snakket varmt og flammende for at hele Fosen burde samles til én kommune. Vinsands klare budskap var at kommunene på Fosen må finne sammen nå slik at Stortinget kan vedta én Fosen-kommune den 8. juni med virkning fra 1. januar 2022. Utrederen mener kort og godt at ett felles Fosen er den beste løsningen for regionen.

- Kompetent misjonær

Vinsands klare og tydelige budskap falt ikke i god jord hos alle i salen. Hele de sju kommunestyrene på Fosen var tilhørere til kommuneekspertens presentasjon.

- Flere i salen omtaler dette som et vekkelsesmøte og deg som en misjonær. Har du noen kommentar til det?

- Da håper jeg at jeg er en kompetent misjonær, svarer Vinsand.

Han fortsetter med å argumentere for Fosen som én kommune på inn- og utpust.

Én eller fire

I stortingsproposisjonen legger regjeringen opp til fire kommuner på Fosen: Rissa-Leksvik, Ørland-Bjugn, Åfjord-Roan og Osen. Men dersom Fosen-kommunene finner sammen før stortingsbehandlingen 8. juni, ønsker regjeringen å gå for én Fosen-kommune. Så er det ett spørsmål som gjenstår: Kan regjeringen med støtteparti være villige til å slå sammen hele Fosen til én kommune selv om kommunestyrene på Fosen sier nei til dette? Det siste spørsmålet har ikke Fosna-Folket lyktes med å få et tydelig svar på, verken fra statsråd Jan Tore Sanner (H) selv eller leder av kommunalkomiteen på Stortinget Helge André Njåstad (Frp). Én ting har imidlertid Sanner bekreftet: Det står nå mellom to alternativer på Fosen. Enten blir det fire kommuner på halvøya, eller så blir hele Fosen én kommune.

Har skjedd én gang før

NIVI analyse ble i februar bedt om å utrede Fosen som én kommune. Utredningen ble først presentert torsdag forrige uke. Anbefalingen er tydelig: Stortinget bør den 8. juni i år vedta å slå sammen Fosen til én kommune med virkning fra 1. januar 2022. Torsdag kveld presenterte Vinsand utredningen med stort engasjement i Bjugn kulturhus.

- Hvor mange ganger i norgeshistorien har man slått sammen sju kommuner? Det har skjedd én gang og det var det som nå er Steinkjer kommune. Fosen er 1,5 ganger større enn hele Vestfold fylke. Det er ikke noe man bare slår sammen. Man må ha et konsept og forstå hvordan man kan organisere det. Dette er noe av det mest komplekse man kan finne på i norsk offentlig forvaltning, sa Vinsand innledningsvis i sin presentasjon.

- Større enn Steinkjer

NIVI analyse ser for seg at Fosen kommune kan bli en prøvekanin for en helt ny kommunemodell i Norge. En regionkommune med flere likeverdige senter: Ett senter i Åfjord, ett i Rissa og ett i Ørland-Bjugn. Den nye kommunen ville fått rundt 25 000 innbyggere og ville blitt den nest største i Trøndelag.

- Det er ikke til å kimse av. Dere ville blitt større enn Levanger, Verdal og Steinkjer, sa Vinsand.

NIVI ser for seg at man ikke nødvendigvis trenger å ha langt færre folkevalgte i en så stor kommune.

- Man kan ha ett kommunestyre. I tillegg kan man tenke seg lokale muligheter. Det går an å tenke seg at for eksempel Osen har et slags bydelsstyre som har anledning til å fatte vedtak i lokale saker som kun angår Osen, sier Vinsand som et eksempel.

Saker som omfatter hele kommunen, kunne videre ha blitt behandlet i kommunestyret.

Les mer: - Jeg tror det skal veldig lite til for at Stortinget vedtar Fosen kommune.

Næringssamarbeid

Vinsand mener Fosen som én kommune ville hatt mye større potensial som samfunnsplanlegger. Både når det gjelder å se arealutnyttelse i sammenheng over dagens kommunegrenser, men også på næringsutviklingssiden. Vinsand mener den kommunale ledelsen av næringsutviklingsarbeidet i dag er alt for innviklet, og at det hadde vært langt enklere å få en tydelig slagkraftig fasong på dette i en felles kommune.

Mulige nye oppgaver

NIVIs kanskje viktigste argument for å slå sammen hele Fosen, er at den nye kommunen kunne fått større ettertraktede oppgaver. Altså mer makt. Utrederne har i rapporten listet opp fem områder hvor de mener Fosen som én kommune kunne hatt gode muligheter for å få ansvaret:

  • Næring/innovasjon – samling av næringsrettede virkemidler.

  • Lokal og regional samferdsel – regional transportplan, utvidet lokalt veiansvar.

  • Forsterket helsetilbud gjennom Fosen IKS – ytterligere desentralisering av spesialisthelsetjenester.

  • Medansvar for videregående skole.

  • Ny NAV-modell med vekt på utvidet ansvar for arbeidsmarkedspolitikk og helhetlig sosialplan for Fosen.

Utreder Vinsand mener det i forbindelse med kommunereformen er stor vilje til å prøve ut forsøksordninger hvor makt og ansvar blir desentralisert til større kommuner.

- Fosen kan bli eier av en ny nasjonal modell. Dette ville vært et historisk vedtak for Norge. Alle vil være med å utvikle den. Det er åpenbart, sa Vinsand fra scenen.

«Saftig kravspesifikasjon»

Vinsand mener også at Fosen kommune ville hatt langt større påvirkningskraft både regionalt og nasjonalt. Han mener Fosen bør lage en «saftig kravspesifikasjon» dersom kommunestyrene går inn for én Fosen kommune. Vinsand tenker da på for eksempel bru over Stjørnfjorden, noe som ville ha redusert reiseavstanden mellom Ørland-Bjugn og Rissa betydelig.

Derfor sammenslåing

Når NIVI argumenterer for kommunesammenslåing, er trangere framtidsutsikter for små kommuner et gjentakende argument. Vinsand mener det er stor sjanse for at innbyggerne i de største og de minste kommunene vil oppleve svært ulikt nivå på tjenestene. Utrederen påpeker videre at kommunene blir tildelt flere og stadig mer krevende oppgaver.

- Dette har så langt blitt løst gjennom interkommunalt samarbeid, påpeker Vinsand og fortsetter:

- Kan så ulike kommuner ha så like oppgaver, spør han og sammenligner Trondheim kommune med de minste kommunene i Trøndelag.

Han kaller små kommuner som kjøper tjenester av andre, for shoppingkommuner. Vinsand mener det ikke er fremtiden. Han peker på at behovet for interkommunalt samarbeid vil variere sterkt mellom kommunene som et resultat av kommunereformen. Utrederen viser til at kommuner som Indre Fosen og Ørland-Bjugn vil bli så store at de har mindre behov for interkommunalt samarbeid, mens Osen, dersom de forblir én kommune, fortsatt vil ha behov.

NIVI analyse omtaler også en firedeling av Fosen som en mellomløsning. Vinsand viser til Fylkesmannens tydelige anbefaling om at Fosen bør bli én kommune innen 2025. I tillegg trekker han fram at flere Fosen-ordførere omtaler Fosen kommune som en god idé, bare ikke akkurat nå. Vinsand frykter seriefusjoner på Fosen. Altså at man nå bruker mye ressurser på å slå sammen Rissa-Leksvik, Bjugn-Ørland og Åfjord-Roan, og at Fosen så deretter blir slått sammen til én kommune i en eventuell ny prosess.

Kritikk fra Osen

Etter Vindsands presentasjon, kom det en rekke spørsmål fra salen. Rundt ti lokalpolitikere tok ordet, og samtlige var negative til én Fosen-kommune. Mye skyldes den knappe tiden politikerne har på å behandle en såpass kompleks sak. Kommunereformen har pågått i flere år, og nå får lokalpolitikerne på Fosen tre uker på å ta stilling til ett Fosen. Alf-Petter Tenfjord ved Fylkesmannen i Sør-Trøndelag har skissert 20. mai som en slags frist Fosen-kommunene må gi sitt svar innen.

- Jeg har vært ordfører i Osen så lenge at jeg har begynt å kjenne Geir Vinsand. Først må jeg si at det er frustrerende for en gammelordfører å høre på dette. Jeg kjenner meg ikke igjen i det. Det presenteres ti grunner for at vi skal gå inn for dette. De er gode, men det er en hel side med ulemper som er baksiden. Det er i hovedsak Osen som bærer dem. Det er vanskelig å se hvorfor Osen skal være med, sa tidligere Osen-ordfører Jørn Nordmeland (V).

- Jeg tror ikke det er avgjørende for Fosen kommune at Osen er med. Der må Osen gjøre sin vurdering på selvstendig grunnlag, men den mest sårbare kommunen på Fosen er Osen. Det er min faglige vurdering ut ifra Osens rolle som shoppingkommune. Det har fungert godt så langt. Osen har hatt en glitrende ledelse gjennom mange tiår. Vi tror imidlertid at dette vil endre seg når kommunestrukturen nå endrer seg litt og det blir en annen motivasjon for interkommunalt samarbeid, svarte Vinsand.

- Hastverk er lastverk

Laila Lund i Ørland Senterparti tok fatt i det stramme tidsperspektivet.

- I en så stor sak for Fosen skal vi få til en beslutning på så kort tid, spurte hun.

Erling Pedersen i Rissa Senterparti påpekte at Rissa og Leksvik er midt i en sammenslåingsprosess som kommunene har brukt flere år på.

- Vi har en god prosess med å slå sammen Leksvik og Rissa. Hvilke tanker har du om at vi rett etter den prosessen skal starte en ny prosess? Hastverk er lastverk. Det går ikke an å ta rett beslutning på så kort tid. Hva med innbyggerne, spurte han.

Ga Sanner kort frist

Rådmennene på Fosen har den siste uken sammen med Alf-Petter Tenfjord fra Fylkesmannen i Sør-Trøndelag sett på muligheten for én Fosen-kommune fra 2022. Tenfjord presenterte torsdag kveld noen forutsetninger som rådmennene mener bør ligge på bordet for at én Fosen-kommune skal realiseres. Blant dem er samme arbeidsgiveravgiftssone på Fosen, at regionen beholder tre videregående skoler samt ny kommuneplan og regional utviklingsplan. Samferdsel og fjordkryssing var også nevnt som stikkord.

- Statsråden gir oss kort frist på å svare på om vi ønsker én Fosen-kommune. Da skal han få tre dager på å svare på om ønskene fra rådmennene kan bli en realitet, sa Per Kristian Skjærvik i Rissa Arbeiderparti til applaus fra salen.

- Tøff tidsfrist

Alf-Petter Tenfjord ved Fylkesmannen i Sør-Trøndelag har jobbet med kommunestrukturen på Fosen i flere år.

- Kommunereformen har pågått i flere år, men først helt i innspurten får politikerne tre uker på seg til å si ja eller nei til én Fosen kommune. Er det forsvarlig?

- Det er en tøff tidsfrist på tampen av reformen, men Fosen som én kommune har vært utredet før.

- Burde ikke dette trykket mot Fosen ha kommet tidligere?

- Fosen som én kommune ble utredet i 2014. Da ble det også gjennomført en innbyggerundersøkelse hvor 34 prosent sa at Fosen var en god idé. Så stoppet det litt opp, sier Tenfjord og peker på at flere andre prosesser da kom i gang.

Rissa og Leksvik vedtok i desember 2015 å bli til Indre Fosen kommune, mens Ørland-Bjugn og Åfjord-Roan startet nye prosesser. Tenfjord mener ikke at Fosen-politikerne nå har noe dårlig grunnlag for å kunne ta en avgjørelse rundt Fosen som én kommune.

- Jeg tror ikke man nødvendigvis i de 46 andre sammenslåingene i landet hadde noe bedre faglig grunnlag. Så skal jo Stortinget eventuelt si ja til én Fosen-kommune i juni, men alt er ikke bestemt da. Jobben med  én Fosen-kommune vil pågå i mange år etter, og den gjøres på Fosen. Alt må ikke være klart nå, påpeker Tenfjord.

Veien videre

Det ble torsdag kveld også sagt noe om den videre fremdriften i arbeidet med én Fosen-kommune. Rådmennene på Fosen skal fortsette sitt arbeid, og dette kan ende i et saksframlegg som de forskjellige kommunestyrene må ta stilling til. Den politiske behandlingen i kommunestyrene på Fosen må etter alt å dømme skje før den 20. mai, dersom Stortinget skal kunne vurdere svaret i sin behandling den 8. juni.