- Veien opp til Storheia vil bli stengt med bom, opplyser byggeleder Rolf Sterten i Statkraft.

Veien blir med andre ord stengt der adkomstveien til Storheia starter opp skråningen fra Austdalsvatnene. Det vil kun være ansatte og folk med spesielle avtaler som har mulighet til å kjøre rundt i vindparkene på Fosen etter at de står ferdige.

Vei til fjells

Byggeleder Rolf Sterten og HMS-rådgiver Lise Hegvik i Statkraft på tur opp adkomstveien. Foto: Alexander Killingberg

Det skal totalt bygges i underkant av 18 mil ny vei i forbindelse med vindkraftutbyggingen på Fosen. I Roan vindpark skal det ifølge faktaopplysningene Fosen vind presenterte tidligere, bygges 7 mil ny vei. Roan vindpark har en vestre og en østre del med to forskjellige adkomstveier opp henholdsvis Tostendalen og Einarsdalen. I tillegg er de to parkene knyttet sammen med en vei internt. I Roan hadde man i slutten av mars i år bygd 3,3 av totalt 7 mil ny vei. I Storheia vindpark skal det bygges 6,2 mil ny vei, mens Kvenndalsfjellet vindpark får 2,4 mil og Harbakfjellet 2,5 mil ny vei til fjells.

Én ulykke

Riggplassen ligger til høyre i bildet ved enden av adkomstveien. Nå starter jobben med å bygge vei innover i fjellet. Foto: Alexander Killingberg

I Storheia vindpark er man ferdig med veitraseen fra fylkesvei 715 i Austdalen og opp den bratte lia til fjellplatået på Storheia. Kun finpuss som for eksempel rekkverk, fjellsikring og opprydning gjenstår. Adkomstveien opp den bratte lia har 12 prosent stigning på det bratteste. Den er 2070 meter lang. Fosna-Folket var onsdag med Statkraft en tur til topps. I vårlig snødrev fikk vi se entreprenøren Johs J. Syltern med underentreprenører i arbeid med siste rest. Spesielt to steinurer oppi lia har bydd på noen mindre utfordringer. Byggeleder Sterten og HMS-rådgiver Lise Hegvik i Statkraft påpeker at de har veldig stort fokus på HMS (helse, miljø og sikkerhet, red.anm.).

- Har dere hatt noen ulykker?

- Det har vært veldig lite. Vi hadde én ulykke med personskade, men det gikk bra og det ble ikke noen varige mén, sier byggeleder Sterten.

Riggplass

Veistikkene viser hvor det skal bygges vei innover fjellet. Veien skal sannsynligvis gå opp fjellet til høyre i bildet og til den nordlige delen av vindparken, men veitraseen er ikke endelig bestemt. Foto: Alexander Killingberg

Det er Veidekke som er hovedentreprenør på byggingen av 6 mil internveier og fundamentene til vindturbinene. De starter jobben i disse dager. På toppen av adkomstveien er det nå anlagt en større riggplass.

- Her skal vi ha kontor og utstyr. Det er lagt opp midlertidig strøm. Så skal vi borre etter vann, opplyser Sterten og Hegvik.

Ingen arbeidere skal overnatte på kanten av fjellplatået. Arbeiderne blir innlosjert i Åfjord sentrum. Ved riggplassen blir det også bygd trafoer. Dette kommer i tillegg til Statnett sin store trafo på Garabrekka. Strømmen må nemlig transformeres flere runder før den skal inn på den nye 420 kV-linja som strekker seg nord til Namsos.

Selv dyktige arbeidskarer trenger en pust i bakken i blant. Foto: Alexander Killingberg

Norges største

Storheia vindpark blir Norges største med hele 80 store vindturbiner. Inneværende år, 2018 og nyåret i 2019 vil i stor grad gå med på å bygge vei til fjells samt støping og tilrettelegging av fundament for vindturbinene. Montasjen av de første vindturbinene skal etter planen skje i april 2019. Alle de 80 vindturbinene skal være på plass i løpet av det året.

- Den første strømproduksjonen på de første turbinene vil skje i løpet av sensommeren 2019, sier byggeleder Sterten.

Det er bratt og ulendt terreng der adkomstveien går opp lia til Storheia. Foto: Alexander Killingberg

Store transporter

Alle de til sammen 209 vindturbinene som skal monteres i de fire vindparkene på Fosen, blir levert fra danske Vestas og skipes i land på den nye kaia på Monstad i Åfjord. Der ifra går det landeveien og deretter til fjells. Det er beregnet 10 transporter per vindturbin. Det er store elementer som skal fraktes, og transportene vil trolig kreve politieskorte for å ivareta sikkerheten.

- I tillegg til 10 transporter per vindturbin, vil det også være en del andre elementer som blir fraktet til fjells, sier byggeleder Sterken.

Utfordringer

Utsikt fra Storheia og nedover mot adkomstveien (nærmest kamera) og fylkesvei 715 nede i Austdalen. Foto: Alexander Killingberg

Byggherren har noen utfordringer knyttet til sikkerheten i forbindelse med byggingen av Storheia vindpark. Nå starter arbeidet inne på fjellet, og Fosen Vind sier det er umulig å sperre av hele det enorme fjellområdet.

- Dette blir et anleggsområde uten gjerde. Folk kan jo potensielt sett komme innpå Storheia fra alle kanter, sier HMS-rådgiver Hegvik.

- Det er et par stier opp til Storheia som er mye brukt. Der vil vi sette opp varselskilt, legger byggeleder Sterken til.

Begge oppfordrer folk om å vise hensyn. De ønsker også at folk tar kontakt om de tenker å gå tur på Storheia. Byggherren ønsker ikke at noen bruker adkomstveien opp lia fra Austdalen, verken med kjøretøy eller til fots. Dette gjelder i anleggsperioden frem mot 2020.

- Når parkene står ferdig og er satt i drift, kan folk ferdes der. Vi vil sette opp skilt om fare for isras ved vindturbinene, opplyser Sterken.

Kartet viser plasseringen av vindturbinene og veitraseene på Storheia per 30. mars. Enkelte veitraseer kan bli endret. Adkomstveien opp Austdalslia ligger til høyre i bildet like til venstre for de to Austdalsvatnene og fylkesvei 715. Per i dag har man kommet frem til den svarte trekanten på kanten av fjellplatået. Der anlegges det en riggplass samt trafo. Foto: Alexander Killingberg
Adkomstveien opp til Storheia vindpark per 26. april 2017. Foto: Alexander Killingberg