- Jeg tror ikke fylkestinget har mage til å vente lenger med å sikre trygg skolevei og sikker vei for næringslivet, sier hun.

Bjørkhaug er leder for komite for infrastruktur i Sør-Trøndelag fylkeskommune.

Her skisseres de ulike alternativene.

Arbeidsgruppe

Fylkesvei 14 i Berfjorden i Roan har lenge vært en svært rasutsatt vei. Sist i desember gikk et større ras som stengte fylkesveien i godt over én uke. Skolebussen i Roan kjører med ekstra forsterket tak på den rasutsatte veien. Etter det siste raset i desember, vedtok fylkespolitikerne å sette ned en gruppe som skulle se på mulige varige løsninger på rasproblematikken. Gruppa har bestått av politikere fra Roan, fylket, Statens vegvesen samt representanter fra Roan kommune og Sør-Trøndelag fylkeskommune.

Les mer: Må ha fem tunneler for å gjøre Roan rassikker.

To alternativ

Etter to møter, er det to alternative løsninger som peker seg ut for en rassikker løsning i Berfjorden.

  • Utfylling og bru rett over fjorden lengst ut. Dette prosjektet har en estimert kostnadsramme på 143 millioner kroner.

  • Utfylling ut til noen holmer på nordsiden av Berfjorden. Så bru forbi det rasutsatte området og inn på land igjen på nordsiden. Dette alternativet løser rasproblematikken på nordsiden av fjorden, men fremkommelighetsproblemene på sørsiden vil bli som før. Prosjektet har en kostnadsramme på 81 millioner kroner.

- Kostnadsberegningene er veldig grove, påpeker fylkespolitiker Bjørkhaug.

- Håper

Fra raset på nordsiden av Berfjorden i desember i fjor. Fylkesveien ble stengt i over én uke. Foto: Alexander Killingberg

Forrige uke ble det gjennomført grunnundersøkelser i Berfjorden. Ifølge Roan-ordfører Einar Eian (H) virker det ikke som om grunnforholdene er til hinder for en bru over ytterst i fjorden.

- Tror du det blir bru nå?

- Jeg håper i hvert fall det, men vi får se. Jeg regner med det kommer en sak om merfinansiering i neste kommunestyremøte, sier ordføreren som bekrefter at Roan kommune vurderer å gå inn med penger i prosjektet.

Viktig møte i mai

Fylkespolitiker Karin Bjørkhaug sier at saken trolig vil komme opp i fylkesutvalget i mai i år.

- Det blir ikke snakk om å ta en investeringsbeslutning da, sier hun.

Det som kan bli avgjort i mai, er hvilket alternativ man velger å gå for. Videre kan det bli vedtatt å gå videre med et forprosjekt.

- Når tror du fylkestinget tidligst kan fatte en investeringsbeslutning om å bygge brua?

- Jeg tør ikke love noe, men jeg håper det kan skje i løpet av året, sier Bjørkhaug.

Hun påpeker imidlertid at det er flere faktorer i prosjektet hun ikke styrer som kan forsinke prosessen. Dersom alt går helt etter planen, kan brua over fjorden påbegynnes mot slutten av 2018 eller tidlig i 2019.

- Mest helhetlig

Bjørkhaug er i alle fall klar på at bru rett over fjorden er det beste alternativet for å løse rasproblemene.

- Tror du det blir bru?

- Jeg synes det er den mest helhetlige løsningen. Det er den jeg arbeider for. Samtidig så er dette en økonomisk utfordring, påpeker KrF-politikeren.

Det bor også rundt 11 personer inni Berfjorden. Dersom det blir bru over fjorden ytterst, er tanken at beboerne inni fjorden skal bruke veien på sørsiden.

- Om det blir bru, så vil trafikken på veien på sørsiden av Berfjorden bli kraftig redusert. Dette vil redusere trafikkutfordringene, sier Bjørkhaug.

Hun påpeker at rasfaren er klart størst på nordsiden av fjorden.