Prosjekteringsleder Roar Marius Lindstad i Statens vegvesen opplyser at det trengs mer tid til å vurdere rapportene som er laget etter grunnboringer i fjellet der den planlagte tunnelen på 1160 meter mellom Stadsbygd og Vemundstad skal gå.

- Svake punkter

- Folkemøtet blir i april i stedet for i mars. I hovedtrekk er den linja som er planlagt gjennomførbar fra et ingeniørgeologisk perspektiv, men det er noen svake punkter, forklarer Lindstad.

- Hva betyr det i praksis?

- Det betyr at det vil trengs økt sikringsmengde på grunn av dårlig fjell enkelte plasser.

- Økt sikringsmengde?

- Ja, for eksempel at det settes inn flere bolter, eller at det sikres på annen måte, sier Lindstad.

Kvikkleire

I tillegg til at fjellet der tunnelen skal gå har noen svake punkter er det også funnet kvikkleire i enden av parsellen på Rørviksiden.

- Der må det gjøres flere grunnboringer, sier Lindstad.

- Det er satt av 360 millioner kroner til bygging av denne vegstrekningen. Holder det?

- Et kostnadsoverslag kommer sannsynligvis til høsten, svarer Lindstad.

Før folkemøtet som er berammet vil Statens vegvesen også ha forslag til grunneierne på hvor de tenker at tilførselsvegene skal gå.

Arkeologiske utgravninger

I løpet av våren skal også den arkeologiske rapporten være klar etter at arkeologene foretok utgravinger i fjor høst.

Arkeologene fant mye mange fornminner på Stadsbygd. Det blir derfor full utgraving der vegtraseen skal gå.

Det ble funnet såpass mye av arkeologisk interesse at det vil bli full utgraving av området der vegtraseen skal gå.

Planlagt anleggsstart for den nye vegen var opprinnelig høsten 2018. I og med at det skal foretas en full utgraving vil det bli forsinkelser. Riksantikvaren må også gi dispensasjon til bygging av veg på området.

Historikk

Rissa kommune vedtok allerede i 2012 å utrede alternative vegtraséer langs strekningen Stadsbygd-Vemundstad. Strekningen er en del av bompengepakken til Fosenvegene.

Politikerne i Rissa ønsket opprinnelig traseen som ligger nærmest sjøen (se illustrasjon) for ny veg,  men Riksantikvaren hadde innsigelser mot det.

Kommunal- og moderninseringsdepartementet  godkjente til slutt trasévalg 1B mellom Stadsbygd og Vemundstad i november i 2015. Det betyr at Riksantikvarens innsigelser ble tatt til følge.

Fosenpakkene

Pakken består av 18 delprosjekter.

Illustrasjon Statens vegvesen.

Illustrasjon Statens vegvesen