«Dretvik oppgir i intervju at han mener avtalen er gyldig, basert på at det utbetales lønn etter den og at det er den eneste arbeidsavtalen han har», heter det i rapporten fra Revisjon Midt-Norge IKS.

Rådmann Dretvik er for tiden ute i permisjon med full rådmannslønn. Permisjonen kom som en direkte følge av den mye omtalte arbeidsavtalen fra 23. juni 2015.

Les mer: Les hele granskingsrapporten her.

Fire års etterlønn

Avtalen som Dretvik samt tidligere ordfører Einar Strøm (Sp) og tidligere varaordfører Jahn Winge (H) signerte 23. juni 2015 vakte oppsikt da Fosna-Folket i september sist høst gjorde innholdet offentlig kjent. Det var spesielt etterlønnsbetingelsene i avtalen som fikk lokalpolitikerne og flere andre til å reagere sterkt. Avtalen sikret blant annet rådmann Dretvik tre års etterlønn dersom han sluttet som rådmann i Leksvik, samtidig som han ble sikret fire års etterlønn (3,7 mill.) dersom han sluttet i sin fremtidige stilling som kommuneadvokat i Indre Fosen kommune. Han ble i tillegg sikret flere andre goder som kommuneadvokat.

Les hele Dretviks millionavtale fra 23. juni 2015.

- Del 1 ugyldig

Tidligere ordfører Einar Strøm og varaordfører Jahn Winge får sterk kritikk i granskingsrapporten. Foto: Skjalg Ledang

Revisjon Midt-Norge IKS konkluderer med at avtalen av 23. juni 2015s første del, som omhandler etterlønn dersom Dretvik slutter som rådmann før Leksvik formelt slås sammen med Rissa kommune fra 1. januar 2018, ikke er gyldig inngått og heller ikke er gyldig. Granskerne har vurdert hvorvidt ordfører og varaordfører hadde rettslig kompetanse, det vil si myndighet, til å binde kommunen gjennom en slik avtale. Revisjon Midt-Norge har lagt til grunn at kommunestyret ikke har fattet eget vedtak om fullmakt til ordfører og varaordfører om å forhandle og inngå avtale med kommunens rådmann. Videre konkluderer granskerne med at ordføreren ikke hadde stillingsfullmakt til å inngå avtalen. Utrederne har også vanskelig for å se at ordfører Strøm skulle hatt en såkalt toleransefullmakt til å binde kommunestyret ved en slik avtaleinngåelse. Til sist påpeker Revisjon Midt-Norge IKS at også rådmann Dretvik, ut ifra hans bakgrunn som jurist og praktiserende advokat, må kunne forventes å kjenne de sentrale lovreglene for kommunens beslutningsmyndighet, herunder å ha studert delegasjonsreglementet.

«Som følge av denne vurderingen finner vi at ordfører ikke hadde myndighet eller fullmakt til å inngå avtalen av 23.6.2015. Avtalen del I må anses ugyldig», konkluderer Revisjon Midt-Norge IKS.

Avtalen som sikrer rådmann Kai Terje Dretvik flere millioner kroner i etterlønn ble signert av daværende ordfører og varaordfører. Foto: Alexander Killingberg

- Del 2 ugyldig

Når det gjelder del to i arbeidsavtalen, som omhandler Dretviks stilling som kommuneadvokat i Indre Fosen, så mener granskerne i det interkommunale selskapet at heller ikke denne er gyldig inngått. Også her har granskerne sett på hvorvidt ordfører Strøm og varaordfører Winge hadde rettslig kompetanse til å binde den nye kommunen.

Granskerne har ikke funnet at avtalens del 2 kan betraktes som en slags heftelse som Leksvik kommune tar med seg inn i den nye kommunen. Det blir videre pekt på at det er rådmannen som i utgangspunktet ansetter sin egen administrasjon, herunder eventuell tilsettelse av en kommuneadvokat.

«En slik rettslig handling måtte i så fall være utført av den valgte rådmann i den nye kommunen (Vigdis Bolås, red.anm.). Overføring av myndighet, slik det hevdes, til egen kommunes ordfører vil slik ikke føre frem», skriver utrederne.

Både tidligere ordfører Strøm og varaordfører Winge har gjentatte ganger tatt selvkritikk for de formelle feilene knyttet til avtaleinngåelsen.

Her er rådmann Kai Terje Dretvik på vei ut av møtesalen før kommunestyret i september behandlet saken som endte med at han fikk permisjon med full lønn ut 2017. Foto: Skjalg Ledang

Granskernes mandat

Det er Leksvik kommunestyre som har bestilt granskingen av millionavtalen. Kommunestyret bevilget i fjor høst opptil 150 000 kroner til granskingsarbeidet. Mandatet til granskerne har vært å undersøke de faktiske forholdene knyttet til inngåelsen av avtalen 23. juni 2015, og herunder finne ut om avtaleinngåelsen skjedde i tråd med lover og lokale regler og retningslinjer. Videre skulle granskerne undersøke hvorvidt rådmannens lønnsjusteringer i perioden 2013 til 2016 skjedde i tråd med lokale reglement og retningslinjer samt finne ut om det foreligger en signert og gyldig ansettelsesavtale fra da Dretvik ble tilsatt som rådmann i 2013. Basert på innspill fra KU, har granskerne også redegjort for prosessen fra etter da millionavtalen ble kjent våren 2016.

I arbeidet med rapporten har granskerne gjennomgått en rekke dokumenter samt hatt de sentrale personene inne til intervju.

Tidligere ordfører Strøm og varaordfører Winge har tidligere kritisert utredernes mandat for å være for smalt.

Ansettelseskontrakt ble ikke signert

Rådmann Kai Terje Dretvik ble headhuntet til jobben som Leksvik-rådmann høsten 2013. Han tok da over en kommune på Robek-lista med over ti millioner kroner i akkumulert underskudd. Revisjon Midt-Norge IKS har konkludert med at rådmann Dretviks opprinnelige ansettelsesavtale fra 2013 aldri ble signert. Likevel mener granskerne at arbeidsforholdet må anses som gyldig inngått mellom partene. I granskingsrapporten går det frem at partene har ulikt syn på hvorfor ansettelseskontrakten aldri ble signert, men har ikke funnet ut at det ligger bevisste hensikter bak dette.

«Det er uansett kritikkverdig at ikke Leksvik kommune har håndtert en så viktig arbeidsavtale på en bedre måte», står det i rapporten.

Brudd på reglement

Da rådmann Dretvik tiltrådte fikk han en lønn på 850 000 kroner. Denne ble justert opp til 880 000 kroner i 2014 og til 930 000 kroner i juni 2015. Granskerne har konkludert med at lønnsjusteringene ikke skjedde i tråd med Leksvik kommunes delegasjonsreglement.

«Myndigheten til å forhandle om og fastsette rådmannens lønn lå til det politiske forhandlingsutvalget, og de var ikke involvert i noen av forhandlingene. Våre undersøkelser viser at aktiviteten i forhandlingsutvalget i den aktuelle perioden har vært svært lav, og at utvalget fra tidligere hadde praksis for å være involvert i fastsettelsen av rådmannens lønn. Vårt syn er at både rådmannen, personalsjefen og utvalgsmedlemmene burde ha sørget for at utvalget ble involvert i større grad også i 2014 og 2015», skriver granskerne.

Dretvik forklarer i rapporten at lønnsøkningene i 2014 og 2015 kom etter samtaler med ordfører og varaordfører.

«Dretvik sier hans oppfatning var at praksis i Leksvik kommune var at ordfører fastsatte rådmannens lønn», står det i rapporten.

Tidligere leder i politisk forhandlingsutvalg, utvalget som skulle ha forhandlet lønn med rådmannen, Jon Normann Tviberg (KrF) tar i rapporten selvkritikk for at han og utvalget ikke i større grad tok initiativ til å kreve seg involvert i lønnsforhandlinger.

Ville sikre seg

I mars i 2015 ble Leksvik og Rissa kommuner enige om en intensjonsavtale om sammenslåing. I samme periode ble også Rissa-rådmann Vigdis Bolås og Leksvik-rådmann Kai Terje Dretvik enige seg i mellom om at Bolås skulle bli rådmann og Dretvik kommuneadvokat i den nye kommunen. Det går frem av rapporten at Bolås og Dretvik har et noe ulikt syn på hvordan dette skjedde. Våren 2015 ble det også snakk om at Dretvik ønsket en arbeidsavtale for sin fremtidige stilling som kommuneadvokat. Både Bolås og Vollan har bekreftet at de hørte snakk om dette, men begge sier at de aldri kjente innholdet i noen avtale og at de heller ikke visste at en avtale ble inngått.

«Fra Dretviks side var målet med avtalen av 23.6.15 tredelt: 1) Han ville sikre seg en interessant jobb, 2) en viss lønnsutvikling, og 3) en sikkerhet for sitt arbeidsforhold etter kommunesammenslåingen. Fra hans ståsted var det et vilkår for enigheten med Bolås om å tre tilbake fra en evt. kamp om å bli rådmann, og dermed spare kommunene for potensiell uro, at han skulle ha en viss sikkerhet for sin stilling. Han ville ha sikkerhet for at ikke rådmannen i den nye kommunen f.eks. skulle fjerne kommuneadvokatstillingen som ledd i innsparinger og konsolideringer av den nye organisasjonen», heter det i rapporten.

Tidligere ordfører og varaordfører Strøm og Winge forteller i rapporten at deres motivasjon for å inngå avtalen var å sikre seg en topp motivert rådmann som kunne være pådriver for sammenslåingsprosessen. Dette mente de var avgjørende for at Leksvik kommunes interesser skulle bli godt ivaretatt.

Krav på 3,7 mill.

Det var Dretvik som selv skrev avtalen. Avtalen er formulert slik at Dretvik skulle ha fire årslønner i etterlønn uavhengig av om han ble sagt opp eller om han selv sa opp jobben som kommuneadvokat. Strøm og Winge har hele tiden påpekt at det aldri var tanken at Dretvik selv skulle si opp jobben og dermed kunne kreve 3,7 millioner kroner i etterlønn. I rapporten går det frem at Dretvik bevisst formulerte avtalen slik:

«Dretvik presiserer at det fra hans ståsted var bevisst at avtalen skulle inneholde en slik klausul, men at den ikke skulle gi han rett til etterlønn hvis han sa opp av egen, fri vilje, uten at det kom som resultat av for eksempel at arbeidsgiver behandlet han på en måte som gjorde det vanskelig eller umulig å fortsette i stillingen. Han mener at avtalen derfor heller ikke kan forstås slik, fordi kontraktspartene hadde en omforent forståelse for hva avtalens faktiske innhold skulle være. Det som skulle gi grunnlag for etterlønn, var enten usaklig oppsigelse fra kommunens side, eller at han i realiteten ble presset til å si opp for eksempel etter langvarig trakassering, at han ble fratatt myndighet eller på andre måter ble nærmest «mobbet bort». Dretvik nevner den prosessen han har vært utsatt for siden sommeren 2016 som et eksempel på en slik situasjon», står det i rapporten.

Avtaleinngåelsen

Arbeidsavtalen med Dretvik ble signert 23. juni 2015. Som nevnt ovenfor, har granskerne konkludert med at verken daværende ordfører Einar Strøm (Sp) eller daværende varaordfører Jahn Winge (H) hadde myndighet til å inngå avtalen. Videre har Revisjon Midt-Norge IKS konkludert med at avtalen aldri ble fremlagt for verken kommunestyre, formannskap eller fellesnemd. Dette til tross for at fellesnemda for Indre Fosen kommune hadde konstituerende møte kun to dager etter avtalesigneringen. På dette møtet vedtok fellesnemda også Bolås som rådmann og Dretvik som kommuneadvokat i en eventuell ny kommune. Granskerne mener det kun var Strøm, Winge og Dretvik som kjente innholdet i avtalen frem til slutten av april 2016.

Avtalen ble kjent

Da nåværende Leksvik-ordfører Steinar Saghaug (H) ble kjent med avtalen av 23. juni 2015 i april i fjor, valgte han å informere formannskapet i Leksvik, politisk forhandlingsutvalg samt ordfører og rådmann i Rissa om saken. I granskingsrapporten forteller Rissa-ordfører Ove Vollan (H) hvordan han reagerte da han ble kjent med innholdet:

«Da jeg fikk se avtalen reagerte jeg (som alle andre) med sjokk og vantro. Det var en rekke punkt i avtalen jeg reagerte sterkt på. Ensidigheten; at kommunen kun skulle ha plikter og Dretvik kun ha rettigheter. At han skulle kunne praktisere som advokat ved siden av stillingen. De utvidede pensjonsrettighetene – som ville kunne utløse svært store kostnader. Men det som etter mitt syn var det aller mest ekstreme ved avtalen, var at Dretvik skulle få 4 års etterlønn dersom han selv sa opp. Jeg har jobbet 17 år i næringslivet, og har aldri sett vilkår som er i nærheten av denne avtalen; og selvfølgelig heller ikke i det offentlige», sier Vollan ifølge rapporten.

Våren og sommeren 2016 startet Leksvik-politikerne en prosess med rådmann Dretvik. Partene klarte ikke å bli enige om verken en ny arbeidsavtale eller en sluttavtale for Dretvik. I slutten av august ble imidlertid partene enige om en permisjonsavtale som sikret Dretvik full rådmannslønn (930 000 kroner i året) i permisjonstiden fra 15. september 2016 til 1. januar 2018.

Mener avtalen fra 2015 er gyldig

Da Leksvik kommunestyre vedtok rådmann Dretviks permisjonsavtale 15. september i fjor, var forutsetningen for vedtaket at avtalen av 23. juni 2015 ble lagt til side for godt.

«Ifølge Saghaug informerte han derfor Dretvik om at kommunestyret hadde godkjent permisjonsavtalen under forutsetning av at avtalen av 23.6.2015 ikke kunne gjøres gjeldende. Dette skjedde ifølge Saghaug rett etter møtet. Saghaug spurte Dretvik direkte om han var inneforstått med dette slik at han kunne signere, eller om de hadde en uenighet. Dretvik svarte, ifølge Saghaug: «Nei, du kan bare signere»», heter det i granskingsrapporten.

Til tross for det, mener rådmann Dretvik fortsatt, ifølge granskingsrapporten, at avtalen fra juni 2015 er gyldig.

«Dretvik sier på sin side at han først flere uker etter kommunestyret i Leksvik vedtok permisjonsavtalen, ble kjent med at kommunestyret hadde satt som forutsetning at 2015-avtalen ikke kunne gjøres gjeldene. Dretvik anser det som et ensidig krav fra kommunens side, som han ikke har akseptert», står det videre i granskingsrapporten.

Dretvik viser til vurderinger fra Juristforbundet, som konkluderte med at avtalen er gyldig inngått og dermed bindende mellom partene. Juristforbundet har begrunnet dette med følgende:1: Inngåelse av arbeidsavtale, som den pr 23.6.2015, omfattes ikke av det mandat politisk forhandlingsutvalg hadde/har. Mandatet omfatter kun fastsettelse av lønn for rådmann.

2: Myndighet til å tilsette kommuneadvokat tilligger som utgangspunkt rådmannen. I dette tilfelle anses tilsettingsmyndigheten med rette overført til ordfører og varaordfører.

3: Ordfører og varaordfører anses å ha handlet innenfor sitt myndighetsområde.

Dretvik har i arbeidet med rapporten oppgitt at han mener avtalen er gyldig, basert på at det utbetales lønn etter den og at det er den eneste arbeidsavtalen han har. Fosna-Folket har også tidligere intervjuet advokater som er av tilnærmet samme oppfatning.

«Overhodet ikke snakk om»

Revisjon Midt-Norge IKS har også undersøkt hvorvidt det var aktuelt å ta med et punkt i rådmann Dretviks permisjonsavtale om at avtalen fra 23. juni 2015 ikke lenger var gjeldende. Ordfører Saghaug sier ifølge rapporten at kommunens advokater mente at permisjonsavtalen erstattet juni 2015-avtalen. Dermed var det ikke nødvendig å skrive noe om 2015-avtalen i permisjonsavtalen. Da kommunestyret behandlet permisjonsavtalen den 15. september ville imidlertid lokalpolitikerne likevel ha en garanti for at ikke juni 2015-avtalen skulle utgjøre noen risiko. Derfor vedtok kommunestyret Dretviks permisjon under forutsetning av at juni 2015-avtalen ikke lenger ble gjort gjeldende.

Dretvik er ifølge rapporten av en helt annen oppfatning:

«Dretvik presiserer at det ved forhandlingene om permisjonsavtalen overhodet ikke var snakk om at Dretvik skulle frafalle rettighetene i 2015-avtalen, og at han ikke har sagt fra seg rettighetene etter avtalen. Han har i flere omganger forsøkt å få kommunen til å forhandle om vilkårene i 2015-avtalen, men har ikke fått gehør for det», skriver granskerne.

- Ikke bekymret

Leksvik-ordfører Steinar Saghaug (H) stiller seg helt uforstående til at rådmann Dretvik fremdeles mener avtalen er gyldig. Han påpeker at han informerte Dretvik om forutsetningen for permisjonsavtalen i en pause i kommunestyret den 15. september i fjor.

- Forutsetningen var at avtalen av 23. juni 2015 ble lagt til side. Jeg spurte om han hadde problemer med det. Han svarte nei og at jeg kunne signere. Det er ordrett slik jeg husker det, sier Saghaug.

Fosna-Folket intervjuet også ordføreren per telefon rett etter kommunestyremøte, og Saghaug ga da samme versjon av det som hadde skjedd.

Ordføreren er lettet over at Revisjon Midt-Norge IKS nå også har konkludert med at avtalen er å anse som ugyldig. Saghaug påpeker også at KS sin advokat kom til samme vurdering i juni i fjor.

- Du er ikke redd for at Dretvik nå kommer på jobb som kommuneadvokat i januar 2018, og at han deretter slutter og krever 3,7 millioner kroner i etterlønn?

- Nei, det er jeg ikke bekymret for, svarer han og begrunner det med blant annet KS og Revisjon Midt-Norge IKS sin vurdering om at avtalen er ugyldig.

- Som forventet

Kai Terje Dretvik svarer Fosna-Folket i en SMS når lokalavisa ber om en kommentar på granskingsrapporten:

«Rapporten med konklusjon var som forventet, det er tross alt ordfører/kommunestyret i Leksvik som har bestilt den.»