Ifølge rederiet FosenNamsos sjø er det første gang siden 1994 at flere enn 400 000 har reist på strekningen. For 2016 var det eksakte passasjertallet 405 000.

Kapasitetsutfordringer

På strekningen Trondheim - Brekstad har trafikkveksten vært på 10 prosent sammenlignet med fjoråret. Ifølge FosenNamsos sjø har de blitt enige med AtB om å ta i bruk MS Ladejarl på avganger med størst behov. MS Ladejarl er en større hurtigbåt enn MS Trondheimsfjord 1 som normalt går i Trondheim - Brekstad-ruta.

Fosna-Folket har skrevet om tilfeller hvor hurtigbåten ikke har hatt plass til å ta med alle passasjerene fra Hysnes til Brekstad.

- Dette er tragisk. Trondheimsfjord 1 er alt for liten på mandag morgen når ekstra mange tar båten, sa leder i Trondheimsfjord Pendlerforening, Erling Overland, da han og flere andre ikke fikk bli med hurtigbåten fordi den var full 9. januar i år.

Større båt på torsdag

Administrerende direktør Grete Fuglem Tennås sier at rederiet har løpende dialog med oppdragsgiver AtB rundt Trondheim - Brekstad-ruta.

- Det har vært en formidabel passasjerøkning. Det virker som om utbyggingen av kamplybasen i Ørland er noe av årsaken. I fjor satte vi inn MS Ladejarl mandag morgen og fredag ettermiddag. Den tar flere passasjerer enn Trondheimsfjord1. I år setter vi i tillegg inn Ladejarl torsdag ettermiddag, sier hun.

Fuglem Tennås påpeker at de fortløpende vil vurdere tiltak sammen med AtB dersom trafikkøkningen fortsetter i samme takt.

Trondheim - Vanvikan

I pressemeldingen om trafikktallene opplyser rederiet FosenNamsos sjø at de har en punktlighet på 99,7 prosent på strekningen Trondheim - Brekstad - Kristiansund.

Også i de andre sambandene opplever rederiet trafikkvekst. I sambandet Trondheim - Vanvikan reiste over 198 000 personer i 2016. Det er en vekst på 3,5 prosent sammenlignet med 2015. FosenNamsos sjø forventer å passere 200 000 årlige passasjerer i 2017.

Også lokalruten i Osen har passasjerøkning. Cirka 10 600 reiste med Osenfjord i 2016. Det tilsvarer en vekst på 2,6 prosent i forhold til 2015.