1. desember fikk hotell Bjugin i Botngård nye eiere. Bjugn kommune vedtok å selge bygget til trondheimsbaserte AHA Eiendom for 13 millioner kroner i starten av november, et salg som gikk for lukkede dører. Nå inviterer de nye eierne til nyåpning, og er klare til å ta imot gjester.

Sportsbar

- Planen er å gjøre noen endringer i baren. Vi vil lage en sportsbar hvor folk kan samles og se kamper. Vi ser at baren har et stort potensial, og å få liv i den etter hvert er et ønske for oss, forteller Kristin Kvaale, markedsansvarlig i AHA Eiendom.

Tirsdag var Kvaale og resten av teamet fra eiendomsselskapet i full sving for å gjøre klart til åpning fredag denne uka. Små grep som å sette inn nye TV-er med utvidet kanalpakke på alle 30 rom, nytt interiør i resepsjonen og ikke minst julepynt er de første av mange endringer nå som AHA har tatt over.

Ambisiøs satsing

De har nemlig store ambisjoner for det som nå har fått navnet Bjugn hotell. Foruten oppussing av hotellets bar, skal også rommene, spisesalen og byggets fasade få et lite ansiktsløft i tiden som kommer.

- Hotellet holder god standard, men det trenger små oppgraderinger, særlig når det gjelder teknologi. Det har skjedd mye siden 2009, og i dag har man andre forventninger til kanalvalg og Internett, sier Pål Berg, daglig leder i AHA Eiendom.

Ifølge Kvaale og Berg skal hotellet rette seg i større grad mot turisme og reiseliv, i tillegg til konferanser og næringsliv.

Rafting og kajakk

For å lokke turistene til Bjugn ønsker selskapet utstrakt samarbeid med lokalsamfunnet rundt. Opplevelser og aktivitet i nærområdet skal bli suksessfaktoren.

- Vi ser for oss samarbeidsavtaler knyttet til fjordrafting, kajakkutleie og aktiviteter i Fosenhallen, for å nevne noe. Vi ønsker også utleie av sykler og ski som gjestene kan benytte seg av. Vi ønsker å tilby mer enn bare overnatting, forteller Kvaale.

- En hver by bør ha et hotelltilbud. Slik vi ser det er Bjugn et knutepunkt dersom man kommer bilveien, men det er viktig å få satt kommunen på kartet, sier Berg.

Søvnteknologi på rom

For å gjøre nettopp det skal markedsføringa av hotellet bli både intensivert og annerledes.

- Vi skal filme inn en film fra Bjugn som skal brukes til markedsføring. Den vil vi blant annet vise fram på sosiale medier og hjemmesiden vår. Mye av filminga vil være fra lufta, der man ønsker å vise fram det beste av Bjugn, forteller Berg.

I tillegg til ordinære turister, ser Berg også for seg at «helseturister» kan bli en kundegruppe på sikt. Berg har sammen sin kompanjong satset mye på fremtidens helseteknologi og ser ikke bort fra at slik teknologi er å finne i Bjugn hotell i nær fremtid.

- Vi vurderer å få på plass en heftig teknologi. Gjestene kan få søvnanalyse mens de sover på hotellet om ett års tid. Dersom de har problemer med søvnen kan de bli henvist hit i stedet for å dra inn Trondheim, forteller Berg.

Skiller seg ut

- Skal man drive hotell på bygda må man skille seg litt ut, og favne bredt når det kommer til hvem som skal bruke hotellet. Det kan være overnattinger relatert til helse, forretning, næringsliv og turisme. Vi må tørre å være utradisjonelle, sier Berg.

Ifølge Berg har hotellet hatt et belegg på rundt 20 prosent den siste tida. Dersom alle de planlagte grepene mot formodning ikke skulle klare å snu besøkstrenden, mener Berg de må se på alternativ bruk av bygget.

Liv laga

- Da må vi se på alternative måter vi kan bruke bygget på. Det kan være til offentlige eller private formål. Akkurat nå har vi fokus på å drive hotell, sier Berg.

- Bygget er solgt til oss med et ønske fra selger om fortsatt hotelldrift, og det er også et ønske vi har. Det er klart at et eventuelt underskudd kan være et signal på at etterspørselen ikke er tilstede. Uansett så vil vi prøve å lykkes med hotelldrift. Tilbakemeldingene vi har fått fra innbyggerne er at kommunen trenger et slikt tilbud og da får vi prøve å se om det er grunnlag for det, sier Kvaale.

- God respons

Så langt har de ansatt Ilse Westra som medarbeider ved hotellet.

21-åringen har jobbet ved Bjugin i over tre år.

- Det viktigste er å nå ut til gjestene. Jeg har trua, og håper de som er her går ut med en god opplevelse av stedet, sier Westra.

AHA Eiendom har søkt etter flere medarbeidere til hotellet, slik at staben teller tre ansatte.

- Vi har fått god respons på stillingsannonsen med over 30 søkere, forteller Kvaale.