Cruiseferjene MS Stavangerfjord og MS Bergenfjord ble i sin tid bygd på Rissa-verftet.

«Det første skipet blir oppgradert i november/desember 2017, mens det andre bygges om i januar/februar 2018», står det i pressemeldingen som ble sendt ut onsdag ettermiddag.

Sprengt kapasitet

Økt etterspørsel har ført til sprengt kapasitet på de to passasjerferjene. Det er derfor Fjord Line nå ønsker å utvide lugarkapasiteten. Det skal bygges 60 nye lugarer på hvert av de to skipene.

«Lugarene plasseres forut på skipenes 10. dekk, mange av dem i oppgraderte kategorier og med vinduer med panoramautsikt. Samtidig utvides skipenes bufferestauranter med cirka 125 plasser», står det i pressemeldingen.

- Perfekt tidspunkt

Verftsdirektør ved Fosen Yard AS i Rissa, Anders Straumsheim, sier til Fosna-Folket at den svært viktige kontrakten ble landet tirsdag.

- Hvor viktig er denne kontrakten for verftet?

- Det sier vel seg selv. Dette er på mange måter like viktig som å sikre jobb på et nybygg. På et nybygg vil vi uansett ikke få skrogene til Rissa før i 2018. Disse oppdragene kommer på et perfekt tidspunkt, sier han.

Verkstedsjobber

I fjor høst gikk verftet i Rissa for første gang konkurs, men allerede noen uker senere var verftet i gang igjen under navnet Fosen yard AS. Det var en storkontrakt på et nybygg og flere ombyggingsprosjekter for Hurtigruta som den gang sikret ny drift. I helga avsluttet verftet arbeidet på det siste av hurtigruteprosjektene. Nå venter en litt roligere periode, men verftsdirektør Straumsheim har stor tro på at verftet vil sikre jobber som vedlikeholds- og verkstedsoppdrag.

- I tillegg jobber vi kontinuerlig med for eksempel designutvikling. Jeg tror også at vi snart kan komme med flere gladnyheter, sier han.

MS Bergenfjord skal tilbake til Fosen. Cruiseferjen ble bygd ved Rissa-verftet. Bildet er fra 2013. Foto: Sigrun Overland

Mye forberedelser

Jobbene på cruiseferjene MS Bergenfjord og MS Stavangerfjord vil gi arbeid på verftet fra tidligsommeren neste år.

- Det er mye jobb som skal gjøres i de fire-fem månedene før det første skipet kommer i november 2017. Dette er for eksempel engineering, innkjøp, planlegging og prefabrikkering, forklarer Straumsheim.

De to cruiseferjene vil til sammen ligge i dokken på Rissa-verftet over flere måneder. Dette mener Straumsheim er spesielt gunstig.

- Det vil bli mer egne timer på dette prosjektet enn på det siste hurtigruteprosjektet, sier verftsdirektøren.

Mer egne timer vil si at verftet bruker mer egne folk og mindre innleid arbeidskraft.

Straumsheim mener det er et kvalitetsstempel at Fjord Line ønsker seg tilbake til Rissa-verftet.

- Både MS Bergenfjord og MS Stavangerfjord ble jo bygd her. Dette viser at de er fornøyde med jobben som ble gjort, sier han.

På spørsmål fra Fosna-Folket, avviser Straumsheim at det ville vært kroken på døra for verftet dersom de nå ikke hadde fått landet en kontrakt.

Sterk tro på markedet

MS Stavangerfjord og MS Bergenfjord går i dag i ruten Bergen-Stavanger-Hirtshals-Langesund.

- Vi gleder oss til å kunne tilby våre gjester nye miljøer om bord med flere lugaralternativer. Investeringen bygger opp under vår sterke tro på vestlandsmarkedet og en oppgang i antall reisende, sier konsernsjef Rickard Ternblom i Fjord Line.

- Utrolig viktig

Rissa-ordfører Ove Vollan (H) jubler over den nye kontrakten.

- Denne kontrakten er utrolig viktig. Vi vet at det har blitt jobbet godt med å få nye oppdrag, derfor er det så bra når det lykkes.

Vollan legger ikke skjul på at aktiviteten ved verftet har mye å si for det generelle aktivitetsnivået i kommunen.

- Det er hjørnestensbedriften vår, og de er så store i forhold til annet næringsliv vi har. Nyheten er spesielt gledelig for de ansatte som nå vet at de har noe å gå til neste år. Kontrakten tar bort mye usikkerhet, sier ordføreren.