Norled vil drifte sambandet med de samme ferger som går i sambandet i dag, det vil si MF Ytterøyningen og MF Frafjord. Kontrakten som er signert er en bruttokontrakt hvor AtB har fullt inntekts- og informasjonsansvar.

Kansellerer avtale med Boreal

AtB vurderer at denne kontrakten ikke vil kreve ekstra utbedringer, tilpasninger eller endringer i kaianlegg eller infrastruktur, i og med at dette er ferger som er i drift i dette sambandet i dag, opplyses det i ei pressemelding like før klokken 15.30 fredag.

AtB har tidligere inngått avtale med Boreal Transport Nord på denne strekningen fra 2017, men denne har nå blitt hevet. Som oppdragsgiver vurderer AtB det som beklagelig at kontrakten med BTN måtte heves, men nå kun seks uker før oppstart vurderte AtB at risikoen var for stor for at BTN ikke ville kunne levere en tilfredsstillende to-fergeløsning fra oppstart 01.01.2017.

- Godt fornøyd

- Dette er det beste vi kunne fått til med tanke på hvordan ferjeleiet er, sier fylkespolitiker Kirsti Leirtrø (Ap)

Hun er glad for at det nå er kommet på plass en løsning for sambandet i 2017 og 2018.

- Vi er godt fornøyd med det tilbudet vi nå har på Brekstad/Valset når det er godt vær. Nå vet vi også at vi får en løsning for 2017 og 2018, det så litt dårlig ut for det ei stund, sier Leirtrø.