I tillegg vil regjeringen øke mineraloljeavgiften med 20 øre.

For å lette bilistenes situasjon vil det bli foreslått redusert årsavgift, en reduksjon i bompenger og en økning i pendlerfradraget, får NTB bekreftet. I sum vil dette innebære at bilistene blir overkompensert med flere hundre millioner kroner.

Ingen avtale

De fire samarbeidspartiene måtte gi opp forsøkene på å bli enige om en avtale om et grønt skatte- og avgiftsskifte før statsbudsjettet. Opplegget som regjeringen presenterer fredag, vil inngå i budsjettforslaget som legges fram torsdag i neste uke.

Frontene har vært steile i spørsmålet om diesel- og bensinavgifter. Venstre og KrF har krevd at den såkalte veibruksavgiften økes for å gjøre det dyrere å kjøre fossilbil. Dette skal så utlignes av skattelettelser og kutt i avgifter i den hensikt å få forbrukerne til å gjøre mer miljøvennlige valg.

Fremskrittspartiet har på sin side satt hardt mot hardt i forhandlingene, og har nektet å øke prisene så mye som Venstre har ønsket.

Vil smerte

Fremskrittspartiet felte i 1986 regjeringen til Kåre Willoch fordi den ville øke bensinavgiften med 42 øre. At partiet nå går med på å øke avgiftene på diesel og bensin samlet med 50 øre er noe som isolert sett smerter i partiet.

Frp-leder Siv Jensen har forsøkt å skaffe seg ryggdekning for å bli med på en dreining fra å eie til å bruke bil. At pendlerfradraget økes vil også bli framstilt som en håndsrekning til bilister i distriktene som savner gode kollektivalternativ.

– Siste bud

Etter det NTB forstår ble regjeringens opplegg presentert for ledelsen i de to samarbeidspartiene torsdag.

Der skal det også ha blitt gjort klart at regjeringen ikke har noe å gå på i spørsmålet om diesel og bensin når budsjettforslaget i høst skal forhandles om på Stortinget. Hvor vidt dette er å betrakte som et endelig ultimatum er noe statsminister Erna Solberg (H) vil bli spurt om når hun og finansminister Siv Jensen (Frp) presenterer forslaget senere i dag.

– Ikke nok

Miljøstiftelsen ZERO er skuffet over nyheten

– Dette er ikke nok. Det bør bli dyrere å være bilist, ikke billigere. Dette er ikke nok til et grønt skifte, her må det forhandles. sier kommunikasjonssjef Jon Evang i ZERO til NTB.