15.00 avgangen fra Trondheim til Vanvikan ble kansellert. Passasjerene satt om bord i båten til klokken 15.15. Da ble det opplyst over speakeranlegget at avgangen ikke ville gå som planlagt.

- Det skyldes problemer med elektronikken. En signalfeil gjør at det er problemer med å starte en motor, sa rederisjef Arild Hoff til Fosna-Folket klokken 15.27.

Buss for båt

Det var mange passasjerer som skulle være med 15.00-avgangen. Etter å ha gått i land, fikk passasjerene beskjed om at det ville bli satt opp buss. Først klokken 16.00 kom den første bussen til Piren i Trondheim. Den ble raskt fylt opp og mange passasjerer sto fortsatt igjen. Om lag et kvarter senere var neste buss på plass. Den andre bussen fraktet de reisende til 17.00-ferja fra Flakk. Der gikk passasjerene om bord på ferja.

Frustrasjon

Da passasjerene kom i land på Rørvik-siden klokken 17.25, var det ingen buss som sto klar på den andre siden. Dermed måtte passasjerene som skulle med 15.00-avgangen fra Trondheim, nok en gang vente en stund på transport videre. Undertegnede skulle selv reise med 15.00-avgangen fra Trondheim, og var med på bussturen til Flakk samt ferja over fjorden. På turen ga mange passasjerer uttrykk for frustrasjon over forsinkelsene.

- Da er vi hjemme tre timer senere enn vi skulle. Det er flott for folk som skal hente barna i barnehager som er stengt for lengst det, smalt det fra en irritert pendler.

- Planløst

Cecilie Buan var blant dem som skulle ta 15.00-avgangen fra Trondheim. Hun pendler daglig over fjorden.

- Det virker ikke som de har noen plan når en avgang blir kansellert. Det tok én time før bussene kom. Så setter de opp kun to busser når både 15.00- og 16.00-avgangen er kansellert. Det holder ikke. I tillegg synes jeg det er dårlig med informasjon når det er kanselleringer. Det tar for lang tid å få ut trafikkmeldingene. Dessuten finnes det heller ikke noen reservebåt som kan steppe inn ved tilfeller som dette, sier hun.

Også Jan Stølen mener det mangler en god beredskapsplan fra rederiet FosenNamsos sjø.

- At det blir noen kanselleringer i blant, må man bare regne med. Men når det først skjer, virker det litt planløst, sier han.

Fra klokken 20.00 torsdag kveld var det normal drift i sambandet Trondheim – Vanvikan igjen.

- Bussen står ikke klar

Administrerende direktør Grete Fuglem Tennås i FosenNamsos sjø påpeker at rederiet forsøker å finne den beste løsningen for passasjerene når avganger blir kansellert.

- Når en avgang blir kansellert, setter vi i verk et apparat som jobber parallelt med flere ting. Først og fremst må vi finne årsaken til kanselleringen. Dersom dette er noe som kan repareres fort, kan det gå raskest å fikse problemet og dermed frakte passasjerene med samme båt. Dersom problemet er av mer langvarig art, kan vi enten sette inn et reservefartøy eller sette opp buss, forklarer Tennås.

I henhold til kontrakten har FosenNamsos sjø krav på seg til å sette inn reservefartøy innen åtte timer ved driftsstans.

- Det reservefartøyet vi har tilgjengelig, krever én person ekstra i bemanning. Vi kan dermed ikke bare flytte over personellet fra den ene båten til reservebåten. Vi må få tak i én ekstra person som kan jobbe. Derfor må vi ta en vurdering om hva som går raskest. Klarer vi ikke å få tak i noen som kan jobbe innen rimelig tid, er det raskest å sette opp buss, sier hun.

Tennås påpeker at det ikke er slik at bussen står klar og venter ved kanselleringer.

- Det er ikke mulig å ha en buss tilgjengelig umiddelbart til en hver tid. Behovet er ikke så stort. Skal vi sette opp en buss, må vi skaffe buss med sjåfør. Dette kan ta litt tid, forklarer direktøren. Fra klokken 20.00 torsdag kveld var det normal drift i sambandet Trondheim – Vanvikan igjen.