I permisjonsperioden fra 15. september i år til 31. desember 2017 vil Dretvik motta om lag 1,2 millioner kroner i lønn fra Leksvik kommune.

Hovedpunkter i permisjonsavtalen til Leksvik-rådmann Kai Terje Dretvik:

  • Har rett på blant annet fri mobiltelefon, pc, én avis, kontor og etterutdanning (må avtales med arbeidsgiver, red.anm.)

  • I permisjonsavtalen er arbeidsgiver Leksvik kommune forpliktet til å dekke dokumenterte etterutdanningskostnader på inntil 50 000 kroner.

  • Ved oppstart av permisjonstiden har Dretvik en årslønn på 930 000 kroner.

  • Dersom han blir sagt opp i permisjonstiden, har Dretvik krav på ett års etterlønn. Hvis Dretvik selv sier opp sin stilling før 30. juni 2017, har han rett på 8 måneders etterlønn.

  • Dretvik skal på sin side stå til disposisjon for arbeidsgiver Leksvik kommune i permisjonstiden. Innholdet i arbeidet skal ifølge avtalen avtales underveis i samarbeid med ordfører.

  • Dersom Dretvik i permisjonstiden utfører arbeid for en annen arbeidsgiver, skal «skal bruttoinntekten gå til fradrag i den lønn han mottar fra arbeidsgiver».

  • Dretvik er videre forpliktet til å opplyse Leksvik kommune om eventuelle inntekter fra en annen arbeidsgiver i permisjonstiden.

La bort millionfallskjerm

Leksvik kommunestyre vedtok torsdag permisjonsavtalen. Samtidig gikk rådmann Dretvik, ifølge ordfører Steinar Saghaug, med på å legge den mye omtalte millionavtalen fra 23. juni 2015 til side.

- I permisjonsavtalen som ble vedtatt torsdag får rådmannen flere goder. Han mottar blant annet rundt 1,2 millioner kroner i lønn i permisjonstiden. Var det nødvendig å gi rådmannen alle godene?

- Dette koster jo ikke kommunen så mye penger. Og dersom rådmannen får seg annet arbeid, så får han jo fradrag i lønna fra kommunen. Det koster å komme til enighet. Ifølge kommunens advokat, er ikke denne permisjonsavtalen noe uvanlig sammenlignet med andre lignende saker. Ifølge advokaten ligger det på dette nivået, svarer ordfører Saghaug.

Les mer: Hele arbeidsavtalen fra 23. juni 2015

Bolås ny rådmann

Når rådmann Dretvik nå går ut i permisjon, er det Rissa-rådmann Vigdis Bolås som blir konstituert som rådmann i Leksvik. Bolås skal i perioden fram til 1. januar 2018 fungere som rådmann i både Leksvik og Rissa. Fra 1. januar 2018 er Bolås rådmann i Indre Fosen kommune.

Fosna-Folket forsøkte torsdag å få en kommentar fra Kai Terje Dretvik, uten å lykkes.

Her kan du lese rådmannens permisjonsavtale i sin helhet:

Avtale mellom Leksvik kommune og Kai Terje Dretvik.

1. Partene er enige om at Arbeidstaker går ut i permisjon m/lønn fra stillingen som rådmann fra og med 15.09.2016 og frem til og med 31.12.2017.

2. Arbeidsgiver kan ansette en person som midlertidig rådmann i Arbeidstakers permisjonstid jf. punkt 1 fra og med permisjonstidens oppstart.

3. Partene er enige om at Arbeidstaker i sin stilling har to uker ferie (5+5 virkedager) utover det som følger av ferielovens bestemmelser.

4. Arbeidstaker har fri mobiltelefon, pc og en avis. Dette beholdes i permisjonstiden, og arbeidstaker gis rett til oppkobling av pc i permisjonstiden.

5. Arbeidsgiver stiller til disposisjon et kontor på rådhuset for Arbeidstaker.

6. Arbeidstaker står til disposisjon for Arbeidsgiver i permisjonstiden. Innholdet i arbeidet avtales underveis i permisjonstiden i samarbeid mellom Arbeidstaker og ordfører.

7. Arbeidstaker gis rett til etterutdanning i permisjonstiden for forberedelse til kommuneadvokatstillingen i den nye kommunen som oppstår fra 01.01.2018 etter sammenslåing mellom Leksvik og Rissa kommune. Den etterutdanning som ønskes gjennomført, skal godkjennes av leder for fellesnemnda og prosjektleder.

8. Arbeidsgiver dekker dokumenterte etterutdanningskostnader for inntil NOK 50 000,-. Dette inkluderer alle kostnader knyttet til etterutdanningen som kurs, reise, opphold etc.

9. Arbeidstaker har en årslønn på NOK 930 000,- ved oppstart av permisjonstiden. Han gis rett til ett - 1- års etterlønn dersom han blir sagt opp av Leksvik kommune i permisjonstiden. Dersom Arbeidstaker selv sier opp sin stilling før 30.06.2017, gis han en etterlønn på åtte - 8 måneder.

10. Dersom Arbeidstaker utfører arbeid for en annen arbeidsgiver i permisjonstiden, skal bruttoinntekten gå til fradrag i den lønn han mottar fra Arbeidsgiver. Arbeidstaker plikter å holde kommunen orientert om eventuelle inntekter fra annen arbeidsgiver.

11. Partene skal omtale og forholde seg til hverandre på en positiv og god måte.

12. Partene er enige om å utarbeide en felles pressemelding som følge av denne avtale.

13. Avtalen er inngått under forbehold om kommunestyrets godkjenning.

Sted Leksvik. Dato: 15/9 2016.

(Signatur Steinar Saghaug på vegne av Leksvik kommune og signatur fra Kai Terje Dretvik).