Mandag kveld kan åfjordingene møte de to politikerne Trygve Slagsvold Vedum og Heidi Greni i Kulturstua ved Åset skole. Tirsdag skal de på en rundtur i kommunen sammen med partifeller, deriblant varaordfører i Åfjord, Jon Husdal.

Fokus til de to gjestene på det åpne møte er betydninga politikken til dagens regjering har for distriktspolitikken. Hva som skal til for å snu sentralisering og kommunereformen er andre saker de har tanker om. Omvisninga vil legge vekt på hvordan kommunen har tilrettelagt for vindkraftutbygging.

Klar tale

Greni har markert seg som tydelig kritiker av kommunereformen. Åfjord har som kjent bestemt seg for å slå seg sammen med Roan. Imidlertid har det kommet et nytt moment inn i saken etter at de to fikk et frieri fra Bjugn kommune, etter at folkeavstemming nummer to gav nei i Ørland. I den første folkeavstemminga var det folk i Bjugn som stemte nei. Noen mener dette er et eksempel på kommuner som bør slås sammen med tvang. Greni mener tvang ikke bør brukes i det hele tatt.

– Ingen må tvinges inn i en konstellasjon de ikke vil inn i, sier stortingspolitikeren til Fosna-Folket.

Lokaldemokrati

Greni finner mange kritiske sider ved forsøkene på å slå sammen flest mulig kommuner til enda større enhet. For det første refereres det til Danmark.

– Gjennomsnittsstørrelsen på norske kommuner er ikke liten. Den er faktisk større enn i Danmark, påpeker Greni. Hun peker på at norske kommuner heller ikke er særlig små i europeisk målestokk.

Det andre er at antallet kommuner ikke vil gjøre noe med bosettingsmønsteret i Norge, i første omgang.

– Slår du sammen to spredt bebygde kommuner, får du ikke en tettbygd kommune, slår Greni fast.

Gigantkommuner

Holtålen, der Greni var første ordfører på 104 år som ikke kom fra Arbeiderpartiet, er dobbelt så stor som Åfjord. Røros er tilsvarende stor. Til sammen er disse to på størrelse med Vestfold fylke. Det nye samlede Trøndelag, med sine 41 254 kvadratkilometer, har 48 kommuner. Danmark, med sine 43094 kvadratkilometer, har etter sin reform 98 kommuner.

– Vi har store kommuner i internasjonal målestokk, sier Greni.

Hun setter også spørsmålstegn ved hva kommunene skal brukes til. Borgerlig vigselsrett og notarius publicus er blitt nevnt.

– Ingen av de ordførerne jeg har snakket med higer etter å springe opp på fjelltopper i helgene for å foreta borgerlige vielser, sier ålbyggen.

Motivasjonen

Forleden stilte hun et spørsmål vedrørende sammenslåingsprosessen. Er det slik at fylkesmennene sitter og tegner nye kommunekart etter eget initiativ, eller har de fått pålegg om å gjøre det av regjeringa? De svar hun fikk tyder på det siste.

I prosessene som har foregått rundt om kring mener Greni det har gått tydelig fram at den kommunen som blir sittende med kommunesenteret får de fleste fordelene ved ei sammenslåing. Der kommunesenter forsvinner, går også kompetansen og de medfølgende arbeidsplasser tapt. Da blir det også mer risikofylt å bosette seg der.

Greni innrømmer imidlertid at kommunene Ørland og Bjugn befinner seg i ei særstilling når det gjelder sammenslåing.

– Kommunesentrene der er i røyksignalavstand til hverandre. Likevel er det innbyggerne sjøl som bør bestemme om de vil slås sammen og med hvem, sier Greni.