– Rassikring av fylkesvegen gjennom Ryssdalen har vært topprioritert en årrekke. Nå er det på tide å få løst dette problemet, sier fylkesrådmann Odd Inge Mjøen. Han vender tommelen opp for å bygge veg med tunnel.

Saken skal behandles i fylkesutvalget i Sør-Trøndelag fylkeskommune 6. september.

Bru og to tunneler

Fylkesrådmannens innstilling til politikerne er at det vedtas å utbedre fylkesvei 723 fra Ryssdalen til Herfjord i Åfjord til et kostnadsanslag på 270 millioner kroner. Fylkesrådmannen foreslår også å gå for et veitraséalternativ som innebærer bru over Ryssdalen samt to tunneler.

Finansiering

Utbedringen av fylkesvei 723 ble for alvor aktualisert da vindparkene på Fosen ble besluttet utbygd i februar i år. Statkrafts opprinnelige plan var å bygge en ny kai for å ta i land vindturbinene som skal til Harbakfjellet i Stoksund. Dersom en ny fylkesvei bygges, kan alle turbinene tas i land på Monstad i Åfjord og transporteres landeveien til Stoksund og Harbakfjellet. Dessuten kan en kortere adkomstvei anlegges fra toppen av Ryssdalen og til Kvenndalsfjellet vindpark.

I innstillingen til fylkesutvalget, er det nye veiprosjektet foreslått finansiert slik:

  • 150 mill. i tilsagn fra Samferdselsdepartementet for perioden 2017 - 2021.

  • 30 mill. i tilsagn fra Fosen vind AS.

  • 10 mill. i tilsagn fa Åfjord kommune.

  • 80 mill. forskuttering fra fylkeskommunen som dekkes inn i fremtidig skredsikringsmidler.

  • 15 mill. forskuttering fra fylkeskommunen som dekkes inn i fremtidig skredsikringsmidler.

Fylkesmannen sier valget står mellom alternativer. Det første er å ikke gjøre noen ting. De andre to er valg mellom to forskjellige traseer. Det ene er å fylle ut Ryssdalsvatnet, det andre er alternativet som innebærer bygging av to tunneler.

– Alternativet med fylling av vatnet knytter det seg såpas stor usikkerhet rundt at jeg velger tunnelalternativet, sjøl om det er 67 millioner dyrere, sier Mjøen.

Bakgrunnen

Prosjektet har sin bakgrunn i Statens vegvesen sin nye Skredsikringsplan for perioden 2017 – 2021. Denne gir en oversikt over skredsikringsbehovet for riks- og fylkesveger i Region midt.

I denne planen fremkommer det at det i Sør-Trøndelag er fire prosjekter med høg prioritet.  Fylkesveg 723 Paulen -Ryssdal har hatt førsteprioritet. I Møre og Romsdal er det 16 prosjekter med høg prioritet. Ser en disse i en sammenheng og sammenligner skredfaktor, er Fv 723 rangert på en femteplass.

Statkraft

8. april ble det avholdt møte mellom Samferdselsdepartementet og representanter fra både politisk og administrativt hold i fylkeskommunen. Der ble søknad om forskutteringstillatelse på kr 240 mill. ble presentert. Bakgrunnen var begrunnelse i mulig samarbeid med Statkraft, Åfjord kommune og Fosen Vind og de synergieffekter som framkommer i avtalen med Fosen Vind AS.

Svar fra Samferdselsdepartementet ble mottatt 16. juli. Samferdselsdepartementet gir i sitt brev tilsagn om et tilskudd på kr 150 millioner i perioden. Dette innebærer et sprik på hele kr 90 millioner i forhold til Statens vegvesen/Vegdirektoratets anslag i Skredplan for 2017 – 2021.

– Jeg mener at vegen vil gi bedre framføring av tungtrafikk i denne delen av fylket. Det alternativet som er valgt er det som vil gi størst samfunnsøkonomisk uttelling, sier Mjøen.