Helikopteret har blitt kalt både det peneste og mest avanserte redningshelikopteret som er bygd, noe prosjektleder Bjørn Ivar Aarseth ikke er uenig i.

- Om det er det peneste redningshelikopteret som finnes får nesten andre ta stilling til, men vi er jo ikke uenig i det, sier Bjørn Ivar Aarseth, leder for NAWSARH, anskaffelsesprosjektet for de nye helikoptrene.

Siste generasjon søkeradar

Aarseth opplyser at det er Justis-og Beredskapsdepartementet som har tatt den endelige beslutningen om fargevalg og merking, i samråd med Forsvaret når det eksempelvis gjelder militære krav til merking.

- At det er et av de mest avanserte redningshelikoptrene som er bygd kan vi nok objektivt stå inne for. Maskinen har eksempelvis siste generasjon søkeradar med fastmonterte antenner og elektronisk scanning; tre antenner som hver dekker 120 grader, det vil si 360 grader til sammen, sier Aarseth.

Videre har helikopteret varslingssystemer ved operasjon i trange områder; omtrent som ryggesensor på bil, varsling av luftspenn for å unngå kollisjon med høyspentlinjer og lignende, samt mobilsøkesystem for søk etter personer der det ikke er mobildekning.

Mobilsøkesystem

- Vår maskin blir også utrustet med et helt nytt autopilotsystem med svært avansert funksjonalitet. Disse systemene er ganske unike for vårt helikopter, forklarer prosjektlederen.

Helikopteret har et svært kraftig infrarødt og optisk kamera, høyintensitetssøkelys, doble redningsheiser og avisingssystem på rotor, som gjør at maskinen kan fly under isingsforhold der for eksempel Sea King ikke kan fly.

Disse systemene finnes også i større eller mindre grad på andre avanserte redningshelikoptre, opplyser Aarseth.

- Hva skal det nye helikopteret betegnes som i det daglige, har det fått noe navn?

- Vårt nye helikopter har foreløpig ikke fått noe navn. Ut fra helikopterets svært lange rekkevidde, høy fart og evnen til å plukke opp mange nødstedte, for eksempel langt til havs, har noen foreslått «Fisherman’s Friend», men det navnet er det vel copyright på, ler Aarseth.

I operativ tjeneste i 2018

De første helikoptrene skal etter planen flys til Sola på vårparten neste år, der de skal brukes i opplæring i et års tid før de settes inn i operativ tjeneste. Fra 2018 skal de nye redningshelikoptrene innføres på Sola og deretter på 330-skvadronens øvrige fem baser i rekkefølgen Ørland, Banak, Bodø, Rygge og Florø.