– 150 millioner er penger nok til rassikringen, som det er staten har brukt å finansiere i slike saker, sier hun. – De manglende 90 millionene som trengs for å bygge en helt ny vei, er det opp til andre aktører å legge på bordet.

Hvem vil spleise?

Nylig bekjentgjorde samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i Fosna-Folket at han anser fylkesvei 723 som et ”spleiselag”, der Staten bidrar med 150 millioner av de 240 millionene utbedringen er ment å koste, mens fylkeskommunen og Statkraft selv får stå for de resterende 90 millionene.

Karianne Tung uttalte derimot at det vanlige har vært at staten fullfinansierer slike prosjekter, og at man her kan ane en kursendring, der regjeringen allerede tester et prinsipp med fylkeskommunal egenandel på rassikringsprosjekter, foreslått av samferdselsetatene til Nasjonal Transportplan 2019–2029.

– Bare rassikringen er et statlig ansvar

Torhild Aarbergsbotten er imidlertid uenig i selve forutsetningene. – I revidert rassikringsplan fra 2008 er de estimerte kostnadene for rassikring av fylkesvei 723 Paulen og Ryssdalsvatnet henholdsvis 93 og 19 millioner. Selv om man gjør en indeksregulering av disse tallene, vil de 150 millionene regjeringen bevilger, være nok til å dekke rassikringen.

– Tallet 240 millioner inkluderer ytterligere utbedringer som ikke er et statlig ansvar, mener Aarbergsbotten.

– Et resultat av fylkeskommunens politikk

– Fylkeskommunen har under Høyre/FrP-regjeringen fått mer penger enn før til vedlikehold av fylkesveinettet, sier Aarbergsbotten. – Men man har valgt å prioritere kollektivtrafikken, og den politikken må fylkeskommunen nå stå inne for.

– Karianne Tung kan ikke skylde på regjeringen her, fortsetter Aarbergsbotten. – Ansvaret ligger snarere hos hennes egne partifeller. Men jeg håper virkelig at hun vil være med på å finne en tverrpolitisk løsning på denne saken, der man jo har ventet i mange, mange år på at noe skal skje.

Statkraft forutsetter at tidsskjemaet holder

Torhild Aarbergsbotten er også enig med Ketil Solvik-Olsen i at Statkraft kan måtte bidra i et spleiselag, på en vei som jo vil være meget nyttig for dem i vindkraftutbyggingen i Åfjord.

Tross gjentatte henvendelser har Fosna-Folket kun fått en kort kommentar fra Statkraft, ved Kristian Aa, som er daglig leder i Fosen Vind: – Vi er positive til en forsering av veiprosjektet, og er i god og konstruktiv dialog med Fosenvegene AS om løsninger for dette. Forutsetningen er selvfølgelig at veien står klar tidsnok til at vi kan benytte den under byggingen av våre to vindparker i området, sier Aa i en e-post.