Fylkespolitikeren er en av flere som venter på at det skal komme et svar fra Samferdselsdepartementet. Vil de tillate at Sør-Trøndelag fylkeskommune forskutterer rassikring av fylkesveg 723? Den nye traseen vil i så fall gå over fjellet der Statkraft skal anlegge vindmøllepark.

–Tida til Statkraft begynner å renne ut, så jeg håper departementet snart kommer med et svar. Blir det et ja, så vil dette være en fornuftig bruk av samfunnets ressurser, sier Bjørkhaug.

Fosenvegene

– Vi venter fremdeles tillatelse fra Samferdselsdepartementet. Planlegginga av ny veg går ufortrødent, sier daglig leder i Fosenvegene, Knut Sundet. I går var geologene på befaring.

Sundet forteller at det stadig planlegges med det mål for øye å begynne bygging av ny veg til neste høst.

– Det vi trenger nå er en tillatelse fra Samferdselsdepartementet, sier en utålmodig daglig leder.

Vegplanleggeren forteller at han hele tida har vært klar til å besvare henvendelser fra departementet vedrørende prosjektet. På lokalt og regionalt nivå har planlegging, saksbehandling og politisk handsaming gått med ekspressfart.

Kjapt levert

Tanken om å koble sammen rassikring av vegen gjennom Ryssdalen med bygging av veger til vindparken, ble lagt fram i fjor høst. Deretter ble den presentert for fylkespolitikerne. Da investeringsvedtaket til Statkraft kom på bordet 23. februar, var forutsetningene på plass. Den 3. mars fattet fylkestinget Sør-Trøndelag vedtak om at de vil forskuttere de 240 millionene som tiltaket er anslått til å ville koste.

Løsninga med fylkeskommunal forskuttering er en ny vri, og karakterisert som en uvanlig måte å løse det på. Det har vært vanlig at kommuner har forskuttert opprusting av fylkesveger, men at fylker forskutterer rassikring for staten, er tidligere ikke blitt prøvd. At det skjer i samband med ei utbygging av vindpark gjør prosjektet enda mer uvanlig. Saken er oversendt til Samferdselsdepartementet for avklaring.

Venter svar

Fremskrittspartiets Gunnar Singsaas sitter både i kommunestyret i Åfjord og på fylkestinget. Han har hatt kontakten med den politiske ledelsen i Samferdselsdepartementet. Hans kontakt har vært samferdselsminister Ketil Solvik-Olsens statssekretær, Tom Cato Karlsen.

– Jeg kan ikke si mer enn at det har vært jobbet mye med denne saken, sier Singsaas.

Han gjentar det han har sagt tidligere om at han oppfatter det dithen at spørsmålet blir behandlet med godvilje. Imidlertid er det ifølge Singsaas en øvelse å få på plass regnestykket. Den statlige finansieringa skal gå av en nasjonal pott for rassikring som fra før av er begrenset. Stortingsrepresentantene Sivert Bjørnstad og Lill Harriett Sandaune har bistått Singsaas med å følge opp saken.

– Jeg er en utålmodig sjel, men skjønner at når dette vurderes, må det vurderes opp mot andre prosjekter, sier Singsaas.