Under et foreldremøte for 9.trinn ved Botngård skole nylig ble skolens planer for neste år diskutert, og på bakgrunn av dette har foreldrekontaktene forfattet et brev til medlememmene av Bjugn kommunestyre der de ber om at kommunestyrets sørger for at skolen får tilført ressurser slik at elevene får et tilfredsstillende opplæringstilbud.

Bekymringen baseres særlig på fire forhold; at elevene deles inn i større grupper, vikarstopp ved skolen, bytting av lærere og ikke tilfredsstillende tilgang på helsesøster ved skolen.

Frykter mer uro og dårlig læringsmiljø

Bjugn kommune hadde i 2015 et merforbruk på nesten 20 millioner kroner. Det akkumulerte merforbruket er nå oppe i 35 millioner kroner. Som Fosna-Folket tidligere har skrevet, har kommuneledelsen varslet store grep.

Til høsten deles elevene inn i to grupper. Klassen er nå delt inn i tre grupper, og foreldrene er nå redde for at det fører til uro og dårlig læringsmiljø når de skal tilbake til to grupper.

Foreldrekontakt og leder i Utdanningsforbundet Bjugn, Ole Edvard Antonsen understreker at det ikke er slik at man ikke har tiltro til de nye lærerne, men at det er er uheldig for relasjonsbyggingen at elevene i det siste året på grunnskolen må bytte flere lærere.

- I utgangspunktet har vi trua på at Botngård skole gjør så godt de kan i forhold til de ressursene de har. Vi tror at det er kjempegode lærere de vil få, også i år. Men det er nesten umulig å bygge relasjoner på bare 10 måneder når det blir snakk om grupper på 33 elever i hver klasse, forklarer han.

Full vikarstopp ved Botngård skole bekymrer foreldrene.

«- Det har blant annet gitt seg utslag i at skoledagen ved flere anledninger de siste ukene har hatt mer preg av oppbevaring enn opplæring,» heter det i brevet til Bjugn kommunestyre.

- Det har blitt mange timer der elevene ser film. Det kan jo være nyttig å se film, men da må det være del av undervisningen og ikke bare oppbevaring, sier Antonsen.

- Må konsentrere seg om de som skaper uro

Han forklarer videre at det også er et problem med luftkvaliteten i klasserommene.

- Størrelsen på lokalene og luftkvaliteten er også noe som bekymrer oss. Det er bare et av rommene som har nogenlunde grei luftkvalitet, men det er så lite. Jeg kan ikke skjønne hvordan de skal ha 33 elever der, sier han.

På trinnet er det flere ungdommer med spesielle behov, og foreldrekontaktene mener at disse vil være spesielt utsatt  i så store grupper.

- Det er spesielt elevene med særskilte behov vi er bekymret for. De har behov for struktur, ro og forutsigbarhet, og vi er redd for at de ikke vil få tilstrekkelig opplæring. Når det er 33 stykker i klassen så må jo læreren konsentrere seg om de som skaper uro, og da kan det bli vanskelig å se de som sitter stille i en krok, sier Antonsen.

- Alvorlig påstand

Ordfører i Bjugn, Ogne Undertun (Ap) forteller at ressurssituasjonen er krevende, og sier han har forståelse for at man gjerne vil vite hvem man skal samarbeide med neste skoleår.

- At foreldrene sier skoledagen bærer mer preg av oppbevaring enn opplæring synes jeg er en alvorlig påstand, og jeg vil diskutere med administrasjonen hvordan vi skal forholde oss til den. Min umiddelbare tanke er at en slik påstand er drøy, men representerer sannsynlig et ønske om å si tydelig i fra, sier Undertun.

At hele lærerkabalen ikke er klar før sommerferien er langt fra uvanlig, sier ordføreren, og forklarer at han kan ha forståelse for at man gjerne vil vite hvem man skal samarbeide med til neste skoleår.

Krevende ressurssituasjon

- Ressurssituasjonen er generelt krevende om dagen og også i denne klassen. Samtidig er jeg trygg på at det er høy faglighet både hos lærere og skoleledelsen, og at deres beslutninger er forsvarlige til enhver til med øye for best mulig læringsmiljø, sier Undertun.

- Vi jobber daglig med innsparinger og vurderinger av vår ressursbruk og jeg er sikker på at vi leverer forsvarlige og gode tjenester i Bjugn kommune, avslutter ordføreren.

- Ikke enig i det som står

- Vi er i en situasjon der det er blitt gjort store kutt i forhold til skolen. Jeg er ikke helt enig i det som står i brevet fra foreldrekontaktene til kommunestyret, og synes det er synd at de ikke har tatt kontakt med oss, sier konstituert rektor ved Botngård skole, Tor Erik Solli.

Han forklarer at klassen i det inneværende skoleåret har vært delt inn i tre grupper, og også i to grupper i enkelte timer.

- Det betyr ikke at det er bare én voksen inne i bildet. Hvor store elevgruppene kan være er ikke lovfestet, men det må være pedagogisk og tryggleiksmessig forsvarlig som det heter, forklarer Solli.

Det vil sjelden bli over 30 elever i hver gruppe, men innimellom kan det likevel bli store grupper, opplyser han.

Har ikke full vikarstopp

- Vi har ikke full vikarstopp, det stemmer ikke. Vi har begynt å sett på bruken av vikarer på grunn av budsjettet, men vi setter inn vikar der det er nødvendig, sier han.

- Jeg er helt enig i at relasjoner er kjempeviktige. Men det er ganske vanlig at man må bytte noe lærere, det har med skolens totale kompetansebehov å gjøre, forteller Solli.

Når det gjelder elevene med spesielle behov, så blir de ivaretatt og har sine enkeltvedtak som følges opp, informerer han.

- Alle skal få den opplæringen de har krav på. Vi er inne i et år med utfordringer i forhold til økonomi, men vi skal prøve å løse utfordringene på best mulig måte, sier rektoren.