Torsdag fikk politikerne i kommunestyret i Rissa komme ombord i den nye hurtigruta for en omvisning.

MS Spitsbergen er litt annerledes innredet enn de tre andre hurtigrutene som har vært på verftet for oppgradering. Blant annet finner vi ikke pinnestolene som har vært gjenstand for ivrig diskusjon blant hurtigrutevenner på de tre hurtigrutene som er oppgraderte til nå.

Stor ombygging

Det er gjort en stor jobb på skipet etter at det kom fra Portugal til verftet på Fosen i november i fjor. Skipet er bygd i 2009, opprinnelig som passasjerferje. Når skipet nå er ombygd ved Fosen Yard er bildekkene omgjort til lugardekk. Det er ikke mulig å ta med bil ombord lenger.

Arktiske farvann

Det er gjort en stor jobb med å etterisolere skipet, som opprinnelig skulle gå rundt Azorene. Nå skal det i stedet gå i arktiske farvann som Grønnland, Canada og Svalbard.

Lasterom er bygd for å ta med Zodicbåter, med egne ramper for å ta båtene og passasjerene ut når de skal på oppdagelsesferd. Egne vasker og desinfiseringssoner er bygd. Dette fordi renhold i forhold til smitte mellom ulike land er svært strengt, og skal gjennomføres etter utflukter.

Store helsekrav

MS Spitsbergen vil også gå inn i rutetrafikk langs norskekysten, men da med færre anløp, for å ha mer tid til opplevelser der det stopper. Skipet vil ikke legge til kai på de anløpene som hurtigruten har på natta. I og med at det baseres en del på utenlandske gjester, blant annet amerikanere, er helsekravene høyere enn mange andre steder.

Blant annet er det bygd en helt ny bysse for å tilfredstille disse kravene.

Jobber på spreng

Nå er det bare noen få arbeidere igjen på verftet, men i ledelsen jobbes det på spreng framover for å forsøke å få nye oppdrag.

I oktober kommer det femte hurtigruteskipet inn til Fosen Yard for ombygging.