Det er Espen Olden fra Bjugn som er skipper på farkosten. Olden jobber som brannmann ved flystasjonen, men driver med kjøring av RIB, eller coastrafting som noen foretrekker å kalle det, som bigesjeft.

Monstermotorer

Å omtale farkosten som «gummibåt» blir noe misvisende. Deler av båten er riktignok oppblåsbar, men den har ei rigid ramme. Dessuten har den to motorer som spytter ut 350 hestekrefter hver. Med disse kommer den uten særlig problemer opp i 65 knops fart. Imidlertid forteller Olden at vanlig marsjfart er 45 til 48 knop. Skal fra Uthaug til Leknes i Lofoten.

Pauser

Gjengen dro fra Uthaug tirsdag morgen. Derfra tok de seg til Rødøya med noen rastepauser under vegs. De har vært innom Abelværog Lovund. Turen videre til Leknes er stipulert til å ta om lag fire timer. Det kan bli flere stopper før hovedmålene nås.

Espen Olden er skipper. Olden jobber til daglig på brannstasjonen på Ørland hovedflystasjon.

Han representerer formaet Coastrafting som er ett av to fartøyer som reiser i lag.

Reisefølge

En annen RIB gikk fra Hitra til Vallersund for å møte gjengen fra Uthaug. Den tilhører Ansnes Brygge.

RIB-er brukes mye av Forsvaret.

–I det sivile liv er det sjelden at noen reiser så langt med RIB som dette, sier Espen Olden.

De som er med på turen er Frank Torsteinsen, Lars Nordseter, Børge Wigdahl, Runar Wigdahl, Espen Olden, Terje Rekkebo og Martin Rekkebo.

Verken dress eller badetøy holder når det skal reises på denne måten.