Hallstein Sørmyr unnfanget ideen med et panoramabilde av Bjugnfjorden, under en samtale med Asbjørn Rødberg, opplyser Sturla Leth-Olsen.

Panorama av Bjugnfjorden

- En avtale ble gjort i full fart, og Asbjørn ble foret med en serie bilder av fjorden som Hallstein og jeg tok med et enkelt kamera, forklarer han.

På grunnlag av dette malte Asbjørn, i sitt atelier på Østlandet, et panorama av Bjugnfjorden.

- Noe som var svært utfordrende, ettersom landskapet forandrer seg alt etter hvor fotografiene ble tatt. Den siste uka før ferdigstillelsen har Asbjørn arbeidet på Mølnargården, hvor det sju meter lange verket er montert, forteller Leth-Olsen.

Det ble selvsagt nødvendig med justeringer etter at verket kom på plass, forklarer han.

- Fjell ble flyttet på, og hus, brygger og båter ble malt inn. Det hele må vel sies å være et kompromiss mellom historisk autensitet og kunstnerisk frihet, forteller Sturla.

Annerledes formidling av den lokale historien

Hensikten med panoramabildet? Det er så uendelig mye lettere å formidle Bjugnfjordens historie når du ser landskapet, forklarer Leth-Olsen.

- Besøkende på museet vil forhåpentlig få en annerledes formidling av den lokale historien når Bjugnfjordbildet nå er kommet på plass.

Det er Hallstein Sørmyr som har bekostet verket, og dette er hans bidrag til Mølnargården i år.

Privat gave

Kunstner Asbjørn Rødberg visste at det ville bli et tidkrevende prosjekt, og forteller at han er spent på om publikum vil kjenne seg igjen og godta maleriet som en skildring.

-  Først vil jeg nevne gleden og kjærligheten som ligger til grunn, når vi vet at det er en privat gave fra Hallstein og de som har stilt opp i denne dugnad. Etter å ha jobbet sørpå med lys og atmosfære, de store formene, i landskapet via tilsendte bilder og litt kommunikasjon med Sturla og Hallstein, stroppet jeg platene på taket. Og fikk nesten sjokk da jeg fikk se berget på den andre siden ved fabrikken i virkeligheten, med nye øyne, forteller Rødberg.

Det ble derfor ganske store endringer etter at maleriet ble skrudd på veggen, forklarer han.

- Maleriet er litt rart fordi det males det en vet i kombinasjon med det en ser, men det sees ikke fra ett punkt. Vi flytter oss utover fjorden og på en måte også øyer og nakken samtidig, for det går ikke an å se både inn til Botngård og Bjugnfjorden samtidig, sier Asbjørn.

Morsom og varmende vernissage

Han er spent på hva publikum vil synes om verket.

- Resultatet er malt av meg, men det er minst tre par øyer og kunnskapen til mange som er med i bildet. Jeg lar meg korrigere gjennom Sturla og Hallstein sin kunnskap, og det er fint å jobbe med akrylmaling som tørker fort så det er lett å male over, forteller Rødberg.

Han synes det var morsomt og varmende å være med på vernissagen.

«Bjugnfjordkake»

- Sturla prøvde å bruke det som illustrasjon av lokalhistorieforedrag og Hallstein stilte som vert med sin datters fantastiske og gode "Bjugnfjordkake”. En bukett veldig trivelige fremmøtte bidro til en kveld jeg ikke glemmer og jeg er lykkelig over at bildet er godkjent som det var tenkt til, sier Rødberg.

- Jeg er stolt. Mine beste ønsker til Mølnargården og den fantastiske familien av flinke folk som tar vare på kulturarven der, sier kunstneren.