I tråd med tradisjonen fra LUFS-sammenkomster og klassisk norsk skole for øvrig, ble allsangheftet flittig brukt gjennom samlinga. Torodd Fagerheim, en trofast våpendrager for små skoler nasjonalt, trakterte trekkspillet i kjent stil.

Fagdag

Dagen før årsmøtet arrangerte «LUFS» (Opprinnelig «Landslaget for fådelte og udelte skoler») i samarbeid med Stokksund oppvekstsenter en fagdag for lærere, skoleledere, barneveiledere og skoleeiere. Her ble det blant annet lagt fram arbeidsmåter, tanker og erfaringer fra fire rutinerte pedagoger og skoleledere som har lang fartstid ved små skoler.

Alle med bøker og artikler om emnet på samvittigheten. Skoleeiere, ledere og lærere var invitert til paneldebatt og informasjon om virksomheten ved disse skolene, som mange lever under et kontinuerlig press fra storsamfunnet. Det var enighet om at det finnes ulike gode løsninger for å drive mindre skoler på en forsvarlig måte. I tråd med LUFS’ visjon: «En god skole der folk bor».

Boklansering

Til denne anledningen var det også lagt en boklansering. Tre drevne pedagoger fra fådelte skoler har skrevet boka med tittelen «Nærmiljøskoler og aldersblanding», som altså ble presentert nasjonalt ved Stokksund oppvekstsenter. Boka viser blant annet hvordan det går an å bruke aldersblanding som en bevisst pedagogisk arbeidsmåte. Eldre elever kan være en stor ressurs for de yngre. Skoler som har en godt innarbeidet organisering her, velger gjerne heller å fortsette med parallelt aldersblandede grupper framfor å dele i rene klassetrinn, selv om et økende elevtall gjør det mulig.

Det sier noe om at det finnes mange måter å gjøre ting på som kan fungere godt, og samtidig bidrar til et mangfold i norsk skole.

Oppvekstsenteret i Stokksund, og Stokkøya sjøsenter høstet mange lovord fra de tilreisende delegater og gjester fra hele landet.

Boklansering. Forfattere f.v., Randi Sætherstuen, Hanne Jevnaker og Dag Bjørnar Mork. Foto: Arnulv Bergstrøm