Før jul 2015 brøt Utdanningsforbundet forhandlingene med KS om arbeidstid i kommunale barnehager. Uenighetene måtte behandles av ei nemnd, og nå har nemda kommet med sin kjennelse. Utdanningsforbundet har akseptert resultatet.

Beklager

Dette er tredje gang på rad at arbeidstidsavtalen havner i nemnd.

— Vi beklager at ikke det er større forståelse for barnehagelærernes arbeidstidsordning, skriver Utdanningsforbundet i et skriv myntet på offentligheten.

Felles skolering

Utdanningsforbundet jobber nå med å finne fram til en god form for skolering i den nye avtalen.

– Om det er mulig å gjennomføre en skolering der både tillitsvalgte og styrere deltar sammen med KS, ønsker vi det, skriver forbundet.

Det de uansett forventer nå, både fra KS og fra sin egen organisasjon, er at styrerne får støtte og veiledning i bruk av avtalen, slik at de i samarbeid med våre tillitsvalgte kan finne fram til gode løsninger lokalt.

Drøfting

Sjølve organiseringa av tida skal «fastsettes etter drøftinger». Det betyr at der det er en tillitsvalgt, skal den tillitsvalgte og styreren drøfte hvor og når tida skal brukes – og hvor mye tid som skal brukes, med utgangspunkt i minstegrensa på fire timer.

Det er presisert at det skal være drøftinger om organiseringen og rammene for samarbeidet.

– Vi minner om at fire timer planleggingstid i uka er et minimum, og at drøftingene om hvor mye tid som skal brukes må ta utgangspunkt i behovet. Ettersom Utdanningsforbundet ut fra en faglig begrunnelse hadde et krav om minst seks timer, må vi kunne håpe at vi får lokale resultater som går utover minimumskravet i kjennelsen. Her må tillitsvalgte og styrere finne forsvarlige løsninger, skriver de videre.

Avgrensning

Det er presisert at timene kun skal brukes til planlegging og for- og etterarbeid. Dette må utdypes og klargjøres slik at det ikke skapes tvil.

Barnehagelærerne kan for øvrig ikke pålegges faglig samarbeid i planleggingstimene, men de kan samarbeide når de sjøl ser behov for det. I premissene til kjennelsen står det også at hele det pedagogiske personalet har ansvar for å bidra til en positiv samhandlingskultur slik at tilbudet til barna blir best mulig. I tillegg bør det legges til rette for tid til samarbeid lokalt.

Planlegging

Minst fire timers planleggingstid skal ikke bare «avsettes», men faktisk «anvendes». Dette gir styrer et ansvar for å sørge for at eventuelt tapte timer må brukes på et annet tidspunkt.

– Vi håper på et godt samarbeid i barnehagene og kommuneadministrasjonen. Veien til gode barnehager går gjennom et godt partssamarbeid lokalt, og våre tillitsvalgte har også et ansvar for å finne løsninger som sikrer tid både til hvert enkelt barn og til nødvendig planlegging. Det er viktig at kommune, styrere og tillitsvalgte jobber sammen for en faglig sterk og god barnehage med rom for samarbeid og utvikling, avslutter Utdanningsforbundet.