Marit Dypvik Rødsjø fra Gjølga i Bjugn og teamet hennes fra Høyskolen Kristiania vant konkurransen som gikk ut på å lage fremtidens gjenbruksbutikk.

Etter tøff prosess i Fretex Gründer Challenge kunne studentene fra Høyskolen Kristiania i Trondheim heise seiersflagget til værs da de nådde helt til topps i konkurransen. Med et gjennomført konsept, god markedsføring og aktivitet gjennom hele åpningstiden var det teamet Fretex Epleslang som overbeviste Fretex-juryen aller mest.

– Utrolig stolte

– Vi er utrolig stolte, glade og ikke minst lettet akkurat nå. Vi gikk inn i dette med oppbrettede ermer og det var vist seg å være en krevende prosess å prøve seg som gründere, fordi det innebærer et ekstremt skarpt øye for alle detaljer. Da er det en fantastisk følelse å se at vi lykkes, forteller Marit Dypvik Rødsjø.

Teamet bestod av syv studenter fra kreativ markedskommunikasjon og interiørdesign ved Høyskolen Kristiania i Trondheim.

Fretex som en urban hage

Teamet vant med et helhetlig konsept med en pop up-butikk som ga assosiasjoner til en liten sommerhage, et tilfluktssted, med planter, grønt gress og epler. Juryen applauderer teamet for god kommunikasjon og markedsføring, presentasjon og kundeopplevelse som fører til salg. Gjennom aktiviteter i løpet av hele åpningsperioden, blant annet motevisning, live-konsert og epleboccia fikk kundene en spesiell og annerledes opplevelse.

Fem sterke konsepter

Fem team fra Oslo, Trondheim og Bergen deltok i Fretex Gründer Challenge. Oppgaven gikk ut på å lage butikkonsepter som gjør gjenbruksklær mer attraktivt for unge enn Fretex er i dag. De forskjellige butikkene var 6 grader, Born&Raised, Fretex Epleslang, Refashion og Fretex Pop-Up-Shop. Gruppene fokuserte på historiefortellingen til plaggene, oppvekst-nostalgi, eget sy-om-tilbud, nettbutikk og kul visuell utforming. Samtlige konsepter appellerte til de unge i større grad enn det gjenbruksklær gjør i dag.

Mye å lære

– Fretex må klare å presentere gjenbruk slik studentene fikk til. De har en egen teft, spesielt i sosiale medier. Det var jevnt blant gruppene når vi skulle juryere resultatet. Hver enkelt gruppe har skapt sin egen identitet og har klart å løsrive seg fra Fretex når det gjelder kommunikasjon og image, likevel har de ivaretatt Fretex´ verdier som er viktig. Her har vi mye å lære, forteller utviklingssjef butikker i Fretex, Kristin Hareide.

Hun påpeker at til tross for én vinner skal flere av elementene vurderes når Fretex skal se på muligheter for utvikling av butikkene.

Må gjøre gjenbruksklær attraktivt

Fretex merker at gjenbruk generelt er blitt mer populært, men at gjenbruksklær ikke er like akseptert som andre bruktgjenstander. Selv tror de ikke de har klart å kommunisere godt nok eller gitt det beste utvalget av gjenbruksklær til de unge. Derfor har det vært viktig for Fretex å ta grep om denne utfordringen, og tenke utenfor boksen når det kommer til å finne nye fremtidsrettede butikkløsninger.

– Det har vært interessant å se hva målgruppen selv mener må til for at unge skal se på gjenbruk som et alternativ. Nå skal vi gå grundig gjennom bidragene for å se hvilke elementer vi vil ta med inn i fremtiden, avslutter Hareide.

Teamet vant med et helhetlig konsept med en pop up-butikk som ga assosiasjoner til en liten sommerhage, et tilfluktssted, med planter, grønt gress og epler.