Mandag kveld skulle Raustein fly sin niese fra Agdenes til Ålesund, før han etter planen skulle returnere alene til Agdenes, der ørlendingen er bosatt. Sånn gikk det ikke.

- Jeg fikk hjulene ned på rullebanen, forteller Raustein på telefon fra Ålesund lufthavn, Vigra. Med hjulene på bakken, så er funksjonen til flyets hale i realiteten så godt som satt ut av spill. På Vigra var det uvanlig sterk sidevind som tok tak i halen og dermed førte til at flyet ble kastet sideveis.

HER KAN DU SE VIDEO FRA FLYET: Bli med og fly opp ned over Ørland

Resultatet ble at flyet skled sidelengs på skrå ut fra midten av rullebanen.

- Da kollapset understellet, som ikke er konstruert for en slik påkjenning, forteller den erfarne piloten. Han anslår farten til å ha vært 35-40 knop da uhellet inntraff.

Flyet stanset raskt etter skrensen på rullebanen, og både Morten Raustein og niesen kunne ta seg fysisk uskadet ut av flyet.

Bygd for sterke G-krefter

Om flyet kommer på vingene igjen etter uhellet er Raustein mandag kveld ikke sikker på. Det toseters flyet av typen experimental RV-4 har motorkrefter i rikt monn og er svært solid, og bygd for å tåle G-krefter fra minus 3 til pluss 6.

Pendlet til Bodø med flyet

Raustein, som til daglig jobber ved Ørland hovedflystasjon, brukte tidligere flyet til å pendle fra familiens bosted i Agdenes til sin tidligere arbeidsplass i Bodø. Morten Raustein er en svært erfaren småflypilot, og en vesentlig bidragsyter i det aktive miljøet i Ørland Flyklubb.

-Nå må du legge andre planer for heimreisen?

- Jeg har fått låne en leiebil som skal returneres til Værnes, så det blir vel fem timer alene i bil med irritasjon og litt banning over landingen som gikk skeis.

Er ikke blitt skremt

- Hva med flygingen, har du blitt skremt?

- Nei, jeg gruer meg ikke for å opp i lufta igjen. Jeg vet hva som gikk galt i dag, og hvorfor, avslutter Morten Raustein.

SE FLYAKROBATIKK MED SAMME FLY: Heftig fly-akrobatikk over Fosen