– Jeg er glad for at det nå er flertall for endringer som gjør det mer lønnsomt for kommuner å gå sammen, uttaler kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner på regjeringen.no.

Roan og Osen unntaket

Det er nå offentliggjort en oversikt som viser foreløpige beregninger for hvordan dette vil slå ut for de ulike kommunene.

I Fosen vil samtlige, bortsett fra Roan og Osen, tjene på å slå seg sammen med en annen kommune. Osen har som kjent ingen planer om å inngå «ekteskap» med noen rundt seg, mens det for Roans del er lagt en plan for en mulig sammenslåing med Åfjord. Roan vil i 2017 få over 250.000 kroner mer i fri inntekter som frittstående.  Åfjord på sin side vil få nesten 230.000 kroner mindre som frittstående.

– Flere fordeler enn ulemper

– Hvorfor slå seg sammen når dere tjener på å bestå som i dag, Roan-ordfører Einar Eian (H)?

– Det er langt flere momenter som virker positivt inn hvis vi skulle komme til en god løsning med Åfjord.  I første runde lå vi an til å få 700.000 kroner i pluss uten sammenslåing, mens vi etter en runde med Fylkesmannen der fant ut at vi ville få 600.000 kroner mindre. Dette er med andre ord ikke så enkelt å få en fullstendig oversikt på.

– Men Roan vil stå seg godt alene også?

– Nå skal vi gjennomføre en folkeavstemming hvor sikkert dette blir et tema. Ja, Roan klarer seg godt alene, men jeg tror det er flere fordeler enn ulemper med å bli en større enhet sammen med Åfjord på lengre sikt.

Uenig

– Jeg mener det er minst like mange ulemper som fordeler med en sammenslåing. Roan kommune vil miste arbeidsplasser  og en del arbeidsplasser vil bli flyttet til åfjord. Dessuten har vi ikke en endelig avtale som er ferdig forhandlet. Da mener jeg det er vanskelig å si at Roan kommer styrket fra en sammenslåing, sier Stian Skjærvik Hansen (Ap) i en kommentar.

Vindkraftinntekter

– Inntektene fra vindkraft alene vil gi betydelige inntekter til kommunen …

– Ja, men det er midler som etter min mening ikke må tenkes inn i drift. Der må vi større grad tenke langsiktig i legge bedre til rette for næringsliv, gjøre noe med etterslepet på vedlikehold av kommunale veier og så videre, mener Einar Eian.