Veiprosjektet er en del av Fosenvegene-prosjektet. 75 prosent av hele utbyggingen er bompengefinansiert. Bilistene betaler bompenger i ferjesambandene Flakk – Rørvik og Brekstad – Valset. Det siste innkrevingspunktet er bomstasjonen ved Krinsvatn noen kilometer nord for der det nå er mest hektisk veibygging.

Retter ut veien

Prosjektet Osavatnet – Rødsjø ble påbegynt like etter påske. Det er Åfjord-firmaet Johs. J. Syltern som er entreprenør. Forbi Osavatnet er det en karakteristisk s-sving med Osavatnet på den ene siden av veien og bergveggen på den andre siden. Disse svingene skal rettes kraftig ut.

- Det vil oppleves mer eller mindre som et rettstrekk. Sikten blir mye bedre, sier daglig leder Øystein Syltern.

Sprenger etasjevis

For å rette ut veien, må en stor del av berget bort. I disse dager er sprengningsarbeidet i gang. Bare et felt av fylkesvei 715 er derfor åpen og trafikken lysreguleres. Om lag 45 meter over veibanen jobber en gravemaskin.

- Først sprenger vi ut et lite platå på toppen. Det er der gravemaskinen står nå. Etter hvert skal vi sprenge oss etasjevis ned til der veien går i dag, opplyser Syltern.

Arbeidet med veien forbi Osavatnet skal etter planen stå ferdig neste sommer. I høst kan fylkesvei 715 bli totalstengt en periode. Hvor lenge er foreløpig ikke klart.