Roansbedrift ble beste møteplass

Tirsdag 12. april ble prisen «Den beste sosiale møteplassen 2015» delt ut under kjøpmannstreffet til Joker på Gardermoen.

Ekteparet Anne og Per Gipling har mange jern i ilden.

Nyheter

Joker Hongsand ble kåret til den suverent beste sosiale møteplassen i Joker-kjeden. Den drives av ekteparet Per og Anne Gipling.

– Vi er et team, sier parets bedre halvdel. Anne Gipling sier de to utfyller hverandre. Per tar seg av det innovative og Anne tar seg av det administrative.   

Prisen går årlig til den Joker-butikken i landet som har utmerket seg med lokalt engasjement og kan tilby en sosial arena for sine kunder. Det er 461 Joker-butikker i Norge.

Krevende

Butikken får en sjekk pålydende 25 000 kroner. Paret hadde imidlertid ikke høve til å delta på arrangementet på Gardermoen. Per Gipling er likevel glad for utmerkelsen.

– Det var artig dette, sier Per Gipling.

Juryen, med kjededirektør Kjell Arne Bjerklund i spissen, har hatt en krevende jobb med å velge én vinner blant alle de gode kandidatene.

–Vi er nå svært glade for å kunne gratulere Joker Hongsand som en verdig vinner av prisen, sier Bjerklund.

Grunn

Joker Hongsand har gjennom mange år engasjert seg og satset stort i bygda. Etter å ha fått tildelt Merkurstøtte, samlet butikken inn til grendamøte, for at bygdefolket skulle få være med å bestemme hva de 300 tusen gjennom Merkur-prosjektet skulle brukes til. Det ble bygd ei gjestebrygge for midlene.

– Merkurstøtten har hatt mye å si, sier Per Gipling.

I fjor sommer ble det laget en videodokumentar om arbeidet som ekteparet Gipling har lagt ned i butikken og i lokalsamfunnet de tilhører.

Aktivt par

Ekteparet Gipling har mange jern i ilden. Kjøpmannsparet kan med rette kalles bygdeutviklere. Av gjennomførte tiltak er strikkeklubb, kaffekrok med hjemmekino, trimrom, solseng, uteområde med griller, gjestebrygge, etablering av vandreløyper og sightseeingturer til land og vanns, gapahuk og utleie av leiligheter og båter. Per Gipling har valgt å kalle Roan «Mulighetenes bygd». Anne Gipling medgir at de bruker mye tid på bygdeutviklinga.

– Ja, men det blir en livsstil, sier hun.


Fosens ferskeste kaffekrok

– I et lite lokalsamfunn kan butikken ha langt flere funksjoner enn bare å selge mat.