Søknaden fra Storfosnatunnelen AS om å få lyse ut bygging av tunnel fra Garten til Storfosna på anbud står på sakslista til komité for kollektivtrafikk og regional utvikling samt komité for infrastruktur i Sør-Trøndelag denne uka. Planen er at fylkestinget skal behandle søknaden 27. april.

Arbeidsgruppe

Søknaden om å få lyse ut prosjektet på anbud kom etter at ei tverrpolitisk og tverrfaglig arbeidsgruppe i vinter så på fastlandsforbindelsen på nytt. En forutsetning som er lagt til grunn for søknaden er nye regler for ferjeavløsningsmidler som betyr at bygging av tunnel vil utløse slike midler over en periode på 40 år.

Usikkerhet

I innstillingen til onsdagens møte anbefaler imidlertid fylkesrådmannen at søknaden ikke etterkommes. Fylkesrådmannen innstilller også på at fylkestinget vedtar å innstille ytterligere utredninger og analyser i ferjeavløsningsprosjektet. Begrunnelsen er at fylkesrådmannen mener det er for stor usikkerhet knyttet til om tunnelen kan gjennomføres som et selvfinansierende prosjekt.

Intens jobbing

Blant medlemmene som har deltatt i den lokale prosjektgruppa er varaordfører Finn Olav Odde (Sp) i Ørland og fylkespolitiker Kirsti Leirtrø (Ap). Tirsdag kveld sier fylkespolitiker Liv Darell fra Rissa at svaret på søknaden langt fra er avgjort, tross en negativ innstilling.

- Vi jobber intenst for å få et positivt flertallsvedtak i begge komitéene som skal ha tunnelprosjektet opp til behandling denne uka, sier Sp-politikeren til Fosna-Folket. Hun opplyser at saken også blir tatt opp i gruppemøtene i forbindelse med komitémøtene.

Vil bygge og drifte

En av pådriverne bak tunnelprosjektet, Grøntvedt Pelagic-gründer Bjørnar Grøntvedt, har tidligere sagt at Storfosnatunnelen AS ønsker å ta på seg oppgaven med å bygge tunnelen og også drifte den i 40 år, for deretter å overlate den undersjøiske fastlandsforbindelsen vederlagsfritt til fylkeskommunen.