Opprinnelig skulle MS Kong Harald vært inn i ordinær rute igjen sist søndag fra Bergen etter oppgraderingen som skulle ta 22 dager på Fosen Yard. Det ble imidlertid utsatt til tirsdag med avgang fra Trondheim.

Leveranseproblemer

Fosna-Folket har ikke greid å komme i kontakt med verftsdirektør Anders Straumsheim i dag, men han sa fredag at forsinkelsen på to dager skyldtes for sen ankomst av materiale.

- Vi har hatt utfordringer knyttet til å få materiale i tide. Vi mistet over én uke på noe materiale. Vi har økt bemanningen i et forsøk på å hente det inn, men det har vi ikke greid, sa han til Fosna-Folket fredag kveld og beklaget situasjonen.

Tekniske problemer

Nå har vedlikeholdet på motorene imidlertid skapt nye forsinkelser.

Pressekontakt Stein Lillebo i Hurtigruten ASA opplyser at årsaken til at skipet fremdeles ligger på verftet er tekniske problemer.

Lagerdeler må byttes

- I tillegg til oppgradering av inventaret skulle det også gjøres ordinært vedlikehold på motorene. Under en testkjøring ble det varmgang i et lager. Denne delen må erstattes, og må først produseres, opplyser Lillebo.

- Vil dette få økonomiske konsekvenser for verftet?

- Det er detaljer jeg ikke kjenner til, men det er ingen uenigheter mellom verftet og Hurtigruten, sier Lillebo.

Planen er nå at MS Kong Harald settes inn i sørgående rute fra Trondheim 17. februar.

LES OGSÅ: Storkontrakt med Hurtigruten AS