Om saksbehandler Oddveig Kipperbergs anbefaling blir vedtatt, vil fylkesutvalget i Sør-Trøndelag fylkeskommune avslå søknaden om å gå inn som ny deleier av Air Norway AS med med en halv million kroner. Ørland kommune oppfordres til å ta opp spørsmålet om de øvrige kommunene på Fosen skal tiltre selskapet som nye deleiere.

Høyre og Fremskrittspartiets samferdselspolitikere mener fylket bør stille med halve beløpet og be nabokommunene om å bidra med resten. I tillegg anbefaler de at næringslivet stiller med en million kroner.

– Høyre og Fremskrittspartiet ønsker å satse på det sivile flyrutetilbudet til og fra Fosen, sier Henrik Kierulf.

Air Norway

Om de øvrige Fosen-kommunene eller Fosen Regionråd er åpne for en slik løsning, tilbyr Sør-Trøndelag fylkeskommune å få utformet en juridisk betenkning av om hvorvidt det er mulig å gjennomføre dette innenfor EØS-reglene for offentlig støtte. Dette er også et forslag de to partiene vil støtte.

– Det skjer mye i regionen nå, og ei flyrute vil ha betydning for næringslivet, sier Kierulf.

Air Norway er et delvis kommunalt eid selskap der Ørland kommune har 50 prosent av aksjene. De øvrige aksjene eies av de danske selskapene Nordic Air AS og North Flying AS. Disse har henholdsvis 33,3 prosent og 16,7 prosent av aksjene. Selskapet flyr strekninga mellom Ørland og Gardermoen med tidvise avstikkere til Ålborg, der North Flying har sitt hovedkvarter. North Flying er selskapet som drifter flyruta på vegne av Air Norway.

Turbulent

Sia den turbulente oppstarten i 2003, har ruta vært gjennom mange kritiske faser. Med tretten års kontinuerlig drift er det likevel et av de lengstlevende forsøkene på å holde et sivilt rutetilbud fra Ørlandet. Det forrige selskapet som fløy Ørland Gardermoen varte ei kort stund, og gikk konkurs like før hovedflyplassen på Gardermoen åpnet.

Rådmannen begrunner blant annet sin innstilling med at de økonomiske utfordringene til Ørland Lufthavn «tyder på at flytilbudet ikke oppleves å ha tilstrekkelig betydning for innbyggere og næringslivet i Fosen-regionen». I så fall er det, etter fylkesrådmannens oppfatning, ikke grunnlag for at Sør-Trøndelag fylkeskommune skal engasjere seg i opprettholdelsen av tilbudet ved å gå inn som aksjonær.

Markedsgrunnlag

I saksframlegget skriver fylkesrådmannen følgende: «Dersom tilbudet er så godt forankret som det kan være, og at både innbyggere og næringsliv benytter tilbudet i den utstrekning det er dekkende for behovet, så må det erkjennes at det ikke er markedsgrunnlag for et eget flytilbud mellom Ørland og Gardermoen.»

Fylkesrådmannen mener at det bør være de øvrige kommunene på Fosen som går sammen for å sikre flytilbudet og ikke fylkeskommunen. Dette mener en både er med på å styrke markedsgrunnlaget for flytilbudet ved Ørland Lufthavn, og dessuten vil det synliggjøre den regionale betydning som tilbudet har.

Det innvendes også innskytelse av ny aksjekapital kan bli oppfattet som offentlig støtte i henhold til EØS-avtalen. Om det er i strid med reglene for offentlig støtte, mener fylkesmannen dette må vurderes, før noe offentlig organ vedtar å bidra med ny aksjekapital i Air Norway.

Motforslag

Henrik Kierulf gruppeleder for Høyre, Anita Gilde gruppeleder for FrP, Guro Angell Gimse nestleder i komite for infrastuktur (H) har stått sammen om utformingen av det alternative forslaget. Åfjordingen Gunnar Singsaas er medlem av komiteen for infrastruktur for Fremskrittspartiet. Han er også med på det alternative forslaget.

Vi opplever at dette tilbudet har vesentlig regional betydning. Dersom det forsvinner, vil det være svært uheldig for Fosen som region, mener de fire politikerne. De er overbevist om at flytilbudet vil få en enda viktigere regional funksjon framover. Kort reisetid til og fra Gardermoen vil styrke næringsliv på Fosen, turisme og ikke minst aktiviteten ved kampflybasen.

Næringsutvikling

Forslagstillerne peker på at mange næringslivsaktører både innenfor turisme og havbruk, Ørland næringsforum og Næringsalliansen i Fosen trekker fram viktigheten av flyruta. Dessuten vil dette behovet sammen med økt aktivitet vil bidra til å øke markedsgrunnlaget for framtidig drift. Fosen står også ovenfor en ventet utbygging av vindkraft som vil bety vekst og utvikling. Dette må understøttes også av fylkeskommunen og Høyre og FrP mener at det blant annet må skje gjennom å legge til rette for gode kommunikasjonsmuligheter.

Dersom fylkeskommunen sammen med kommunene nå ikke bidrar, kan flyruta forsvinne, med de konsekvenser det kan få for en region med mye aktivitet fremover.

Anita Gilde gruppeleder for FrP, Henrik Kierulf gruppeleder for Høyre, , Guro Angell Gimse nestleder i komite for infrastuktur (H) og Gunnar Singsaas, FrP, har stått sammen om utformingen av det alternative forslaget.