- Kong Harald blir i stedet satt inn i rute fra Trondheim den 9. februar, forteller kommunikasjonsdirektør Anne Marit Bjørnflaten i Hurtigruten AS.

Taus om konsekvenser

Det er for tiden tre hurtigruteskip på verftet i Rissa. MS Kong Harald og MS Polarlys er inne til ombygging. Det er også den tidligere bilferja Norway Explorer som skal bli Hurtigrutens nye ekspedisjonsskip MS Spitsbergen. MS Kong Harald måtte etter det Fosna-Folket erfarer være ferdig i morgen lørdag, dersom den skulle rekke å gå inn i rute fra Bergen søndag kveld. Kommunikasjonsdirektør Bjørnflaten bekrefter nå at det ikke går.

- Hva skyldes forsinkelsene?

- Det er forsinkelser i forbindelse med ombyggingen. Det har tatt lengre tid.

- Vil denne forsinkelsen få noen økonomiske konsekvenser for Rissa-verftet?

- Det kan jeg ikke uttale meg om nå, svarer Bjørnflaten.

- Etter planen

Hun forteller at arbeidet med de andre hurtigruteskipene går etter planen.

Verftsdirektør Anders Straumsheim forklarer forsinkelsen med for sen ankomst av materiale.

- Vi har hatt utfordringer knyttet til å få materiale i tide. Vi mistet over én uke på noe materiale. Vi har økt bemanningen i et forsøk på å hente det inn, men det har vi ikke greid, sier han til Fosna-Folket fredag kveld.

Han påpeker at det ikke er noe dramatisk med situasjonen.

- Det er synd og leit, spesielt for Hurtigruten og dens passasjerer. Det er veldig beklagelig, sier Straumsheim.