Kon-Tiki 2 har satt seil, og startet på ferden mot Påskeøya. Ekspedisjonsleder Torgeir Higraff har den siste tida vært i Peru der han sammen med norske båtbyggere har bygd to balsaflåter på tre uker. Blant disse finner vi Espen Rathe og Ola Borgfjord fra Rissa.

Ola skal også være med på selve ekspedisjonen, sammen med Gunvor Storaas som til daglig underviser i friluftsliv og seiling ved Fosen Folkehøgskole. De er med som mannskap på de to balsaflåtene «Rahiti Tane» og «Tupac Yapaqui» som skal seile i Thor Heyerdahls kjølvann, nesten 70 år etter Heyerdahls berømte ferd.  Denne gangen går turen fra Peru til Påskeøya i Stillehavet, og tilbake igjen.

Sendte en forespørsel

For Fosen Folkehøgskole sin del startet det med at ekspedisjonsleder Torgeir Higraff sendte en forespørsel til rektor Wiggo Larsen, der han spurte om noen elever fra båtbyggerlinja ville være med å bygge de to flåtene som benyttes under seilasen.

Higraff lurte også på om det var noen med erfaring med råseil som kunne tenke seg være med å seile, og det ville Gunvor gjerne. Gunvor har seilt fra barnsben av, og skrev ned sine erfaringer i en søknad, noe som resulterte i at hun fikk plass på flåten «Rahiti Tane».

Opphopningssone for søppel

Ekspedisjonen har som mål å bevise at sjøfolk også tidligere seilte begge veier over verdenshavene, i tillegg til at det skal forskes på miljøforandringer. Den delen av Stillehavet ekspedisjonen vil passere er kjent som en av fem opphopingssoner for marint søppel, og under seilasen skal det samles inn og forskes på blant annet mikroplast. Håpet er at dette skal gi en bedre innsikt i tilstanden til verdenshavene.

Utenriksdepartementet har støttet forskningen med 1,6 millioner kroner, og Thor Heyerdahl-instituttet finansierer ekspedisjonen sammen med ulike norske teknologiselskaper.

Ekspedisjonsleder Torgeir Higraff forteller at det verste med turen så langt er å seile sakte for å vente på den andre flåten, og at han er imponert over fosningenes innsats.

- Jeg og mannskapet på flåten Tupac Yupanqui er nå 180Nm fra Callao ute i Stillehavet. Vi seiler to flåter sammen og største utfordring for min egen del så langt er å vente på de andre. Å seile saktere og mindre skarpt enn det som er mulig gjør nesten vondt, forteller ekspedisjonsleder Torgeir Higraff.

- Kremen av talenter

Higraff forklarer at han visste hvor han skulle lete for å finne flåtebyggere og mannskap til ekspedisjonen.

- Tidligere i år tok jeg kontakt med Wiggo som er rektor på Fosen Folkehøgskole. Som venn av Jon Godal visste jeg at dette var stedet å lete etter flåtebyggere og mannskap. Wiggo svarte med en gang at han ville spørre noen kandidater, og etter en ukes tid kom flere mailer fra Fosen-elever og tidligere elever. Jeg forsto fort at jeg som ekspedisjonsleder hadde funnet gullkalven, dette var på papiret kremen av talenter innen tradisjonell båtbygging og seiling. Ola, Gunvor og Signe ble tatt opp i mannskapet. Alexander, Espen, Bernhard, Katarina, Ida, Kirstine og Joachim meldte seg som frivillige flåtebyggere. Også det finske paret Heiki og Heidi ville bli med, sier Torgeir.

Slit fra morgen til kveld

Det eneste han kunne tilby var kost og losji på Perus sjøkrigsskole hvor venner blant admiralene fikk ordnet fem rom , med tretti køyer totalt, forklarer Torgeir.

- Jeg ventet meg en gjeng som kom og gikk mellom byggeplass og utflukter, i stedet ble byggingen et slit fra morgen til kveld, og gjengen fra Fosen var der hele tiden, sto på som helter uavbrutt dag etter dag, uke etter uke. Maten vi spiste med kadettene var trist og om natta var fellesdoen uten vann. Rekruttene på sjøkrigsskolen var på feriekoloni sammenlignet med Fosen-gjengen sin hverdag, forteller Higraff.

- Alt skyldes teamarbeid

Aldri hørte han noen klage, og gjengen fra Fosen gjorde tydelig inntrykk på Higraff.

- Resultatet er at vi til tross for peruanske tolleres iherdige forsøk på å sabotere prosjektet fikk ferdigstilt to perfekte balsaflåter som vi nå seiler mot Påskeøya. Uansett hvor jeg snur meg blir jeg påmint hvordan dette lar seg gjøre. De tusen knutene som holder balsastokker og hytta sammen, sporene til knutene, bambusdekket vi tråkker på, senkekjølene vi styrer med, masta, riggen, logoen på seilet - alt skyldes et teamarbeid hvor Fosen utgjorde en stor del av laget, sier han.

Flåtenes daglige posisjon og skildringer av livet ombord finnes på ekspedisjonens nettside for de som ønsker å følge reisen.