Tirsdag kom nyheten om at Rissa-verftet gjenoppstår under navnet Fosen Yard AS og at det nye selskapet har sikret en kontrakt på 550 millioner kroner med Hurtigruten AS. Kontrakten sikrer verftet jobb på totalt fem hurtigruteskip, hvor ombyggingen av MS Spitsbergen er det største prosjektet.

Fra Sverige

Fungerende verftsdirektør Anders Straumsheim opplyser at MS Spitsbergen trolig ankommer Rissa-verftet søndag.

- Det er planen. Den skal fraktes fra Sverige i helga, opplyser han.

Storstilt ombygging

MS Spitsbergen ble bygget i 2009 ved det portugisiske verftet Estaleiros Navais de Viana do Castelo.

- Den var bygd som en passasjerferje og skulle egentlig gå i rute rundt Azorene. Men så kom finanskrisen og skipet ble lagt i en dokk i Portugal, forteller kommunikasjonsdirektør Anne Marit Bjørnflaten i Hurtigruten.

Skipet har aldri vært i drift og i sommer kjøpte Hurtigruten skroget.

- Skipet seilte da til Sverige. Når er man i gang med forberedelsene til at skipet skal seile til Rissa, opplyser Bjørnflaten.

Skal seile i Arktis

MS Spitsbergen står nå foran en storstilt ombygging på verftet i Rissa.

- Den bygges om totalt. Interiøret skal tilpasses og det skal bygges mange flere lugarer. Skroget skal også forsterkes slik at skipet oppgraderes til «lett isklasse», opplyser Bjørnflaten.

Rissa-verftet skal være ferdig med jobben våren 2016.

- Sommeren og høsten neste år skal skipet gå i rute langs norskekysten. Sommeren 2017 skal den inn i Arktis-ruta, forteller Bjørnflaten.

MS Spitsbergen vil da gå som et såkalt ekspedisjonscruise rundt Svalbard, Island og Grønland.

Ingen ansatte

Selv om MS Spitsbergen kommer til Rissa-verftet om noen få dager, har Fosen Yard AS fremdeles ingen ansatte.

- Vi jobber nå med å formalisere kontrakter, selskapet og strukturene. Parallelt starter vi arbeidet med å ansette folk. Kort sagt arbeider vi med å sy sammen alt.

- Når er det realistisk at dere starter å ansette folk ved verftet?

- Så snart som mulig, sier verftsdirektør Anders Straumsheim.

Han har tidligere anslått at det kan bli behov for mellom 100 og 200 ansatte når verftet er i full drift igjen.

Taus om eierskap

Selve verftet med bygg, driftsmidler og varelager ble kjøpt av Fosen mek holding AS for 7,2 millioner kroner kort tid etter konkursen. Fosen mek holding AS er ifølge Rissa-ordfører Ove Vollan (H) bare et midlertidig selskap som skal inn i Fosen Yard-systemet. Verftsdirektør Straumsheim har så langt ikke røpet noe om hvem som er inne på eiersiden i Fosen Yard AS; Selskapet som skal drifte verftet.

- Det er ikke noe nytt å meddele.

- Jobber dere fremdeles med å få på plass eiere?

- Ingen kommentar. Jeg vil dempe denne dialogen i media, sier Straumsheim.

Han opplyser imidlertid om at det både er nasjonale og internasjonale aktører inn i bildet på eiersiden.

- Tirsdag uttalte du at verftet er avhengig av en mer kapitalsterk eier på sikt. Står det ved lag?

- Ja. En av aktørene som har stilt med risikokapital, kan være aktuell som en langsiktig eier, sier Straumsheim.