Vi fulgte pressekonferansen direkte. Les mer her.

Etter det Fosna-Folket kjenner til, har en rekke investorer gått sammen for å sikre ny drift på verftet. Selskapet Fosen Yard AS er stiftet og skal ta driften av verftet videre. Ingen av aktørene ville tirsdag gå i detalj på hvem som er inne på eiersiden i det nye selskapet. Verftsdirektør Anders Straumsheim sa at den endelige eierkonstellasjonen ikke er på plass.

Pressekonferanse

Det nye selskapet har tegnet en kontrakt til en verdi på 550 millioner kroner med Hurtigruten. Kontrakten gjelder innredning av fire hurtigruteskip fra 1990-tallet samt ombygging av MS Spitsbergen. Sistnevnte skip ankommer Rissa-verftet allerede neste uke, og skal ferdigstilles innen 22. april 2016.

72 ansatte mistet jobben som følge av konkursen i midten av oktober. Nå anslår verftsdirektør Anders Straumsheim at mellom 100- og 200 personer vil bli ansatt ved verftet i løpet av de kommende månedene.

Olbert Aasan i Rissa utvikling sa følgende da Fosna-Folket intervjuet ham per telefon i 08.30-tiden tirsdag morgen.

- Vi har jobbet intensivt dag og natt. Fremdeles er ikke alle brikkene på plass. Om alt går i orden, er vi utrolig stolte. Vi har tro på verftet, folket og allsidigheten. Det er det som har vært drivkraften for å få til en løsning, sa daglig leder Olbert Aasan i Rissa utvikling.

Nærmet seg løsning

Bostyrer Knut Dybvik ved verftet sa til Fosna-Folket mandag ettermiddag at det nærmet seg en løsning for verftet.

- Det jobbes intenst med å få på plass det siste. Jeg forventer en avklaring i løpet av det kommende døgnet, sa bostyrer Dybvik.

Tidlig interesse

14. oktober begjærte Noryards Fosen oppbud. To dager senere åpnet Fosen tingrett formelt konkurs. Allerede samme dag opplyste bostyrer Knut Dybvik at «noen» var interesserte i å overta verftet. Bostyreren har de siste ukene vært svært sparsom med å gi detaljer om interessen. Dybvik har nektet å kommentere hvem interessentene er eller hvilke planer de har for verftet.

Turbulent år

Konkursen den 14. oktober kom som et klimaks på et turbulent år for Rissa-verftet. I mars sikret Noryards Fosen seg en kontrakt til en verdi på 700 millioner kroner. Kontrakten omfattet byggingen av et miljøvennlig offshorefartøy, og var ventet å sikre arbeid ved verftet i flere år fremover i tid. På grunn av manglende oppdrag frem til storprosjektet «bygg 92» skulle ankomme sommeren 2016, ble Noryards Fosen i månedsskiftet april-mai tvunget til å si opp 127 ansatte.

Felles selskap

I forbindelse med kontraktinngåelsen i mars ble det opprettet et nytt selskap, Boa IMR, som skulle eie og drifte offshorefartøyet. Boa IMR skulle være et samarbeidsselskap mellom Boa Offshore og Calexco – Eieren av Noryards Fosen. Calexco skulle bidra med 34 prosent av egenkapitalen i selskapet (104 millioner norske kroner), mens Boa Offshore skulle stå for resten. Det betød at Calxeco og Noryards-eier Zjevago ville bli sittende på begge sidene av bordet: Både som medeier i skipet og på byggersiden.

Én måned på etterskudd med 16 mill.

24. september kom nyheten om at Boa kansellerte kontrakten med Noryards Fosen. Kanselleringen førte til at Rissa-verftet ble stående uten oppdrag, og til slutt klarte ikke Noryards Fosen å betale lønn til de 72 ansatte.

Ifølge Boa-eier Ole T. Bjørnevik var årsaken følgende:

Calexco og eier Zjevago hadde ikke betalt sin andel av egenkapitalen i samarbeidsselskapet Boa IMR.

Kanselleringen av kontrakten skal etter det Fosna-Folket kjenner til ha kommet som et sjokk på ledelsen i Noryards. Calexco sine 34 prosent av egenkapitalen skulle betales inn steg for steg.

- På tidspunktet da kanselleringen kom, manglet det 16 millioner kroner fra Calexco. Disse skulle egentlig ha blitt betalt inn rundt den 20. august, opplyste konsernsjef i Noryards Ivar Hanson til Fosna-Folket etter konkursen.

Det betyr at Calexco var over en måned på etterskudd med innbetalingen av 16 millioner kroner av egenkapitalen i Boa IMR.

- Det hadde imidlertid vært fortløpende telefonisk kontakt mellom Calexco-eier Zjevago og Boa. Calexco oppfattet det slik at Boa aksepterte forsinkelsen på innbetalingen. Calexco og Boa har ulik forståelse av dette og er uenige på dette punktet, fortalte konsernsjef Hanson i Noryards.

199 ansatte mistet jobben

Noryards Fosen har vært tydelige på at kanselleringen av 700-millionerskontrakten var den direkte årsaken til konkursen. Til sammen 199 ansatte har mistet jobben ved verftet siden i vår. Dette har ført Rissa tilbake på arbeidsledighetstoppen i Sør-Trøndelag.

Tirsdag kom nyheten om ny drift ved verftet. Siden april i år har til sammen 199 ansatte mistet jobben. Verftsdirektør Anders Straumsheim sier at det i beste fall kan bli ansatt opp mot 200 personer ved verftet igjen. Storkontrakten med Hurtigruten sikrer arbeid ved verftet frem til utgangen av oktober neste år.

Derfor betalte ikke Noryard sin ukrainske eier

Rissa-verftet er konkurs

Verftet har en gjeld på 266 millioner kroner

«Noen» er interesserte i verftet