Det er Posten Norge som melder om dette i dag torsdag.

Stor pågang

Postens kundeservice opplever i dag stor pågang fra kunder som har mottatt falsk epost om at de må hente en pakke. Det verserer flere versjoner, der det i samtlige ligger lenker med skadelig innhold. Posten anbefaler at flest mulig benytter Postens sporingsapp.

- Ved å benytte vår sporingsapp, er du sikret at informasjonen faktisk kommer fra Posten. Her får du raskt overblikk over pakker som er på vei eller sendt fra deg, uten at uvedkommende har tilgang til informasjonen. Du bør slette de falske epostene, uten å klikke på lenkene, sier pressesjef John Eckhoff i Posten Norge i ei pressemelding.

Utnytter Postens logo

Posten opplyser om at kriminelle utnytter Postens logo, og mottakere som klikker på lenkene kan få store problemer med datamaskinen. Ofte blir de som er rammet av virus bedt om å betale penger for å låse opp datamaskinen.

- Vi får jevnlig tilbakemelding fra våre kunder om virusangrep, og det går i bølger. Vi merker det godt på vårt kundesenter, fordi mange tar kontakt. I dag er det trolig et nytt, omfattende angrep rettet mot norske mottakere, sier Eckhoff.

Eposter fra Posten har posten.no som avsender. Bedriftskunder kan også få eposter med bring.no eller bring.com som avsender.