Onsdag ble en svart dag for Rissa kommune og Fosen-regionen for øvrig. Verftet, eller «mekken» som det kalles på folkemunne, begjærte seg selv konkurs. Den soleklart største og viktigste hjørnesteinsbedriften i Fosens største kommune (målt i innbyggertall) er for øyeblikket borte.

Les også: Europas yngste milliardær eier verftet på Kvithylla

Flagget til topps i mars

Den direkte årsaken til konkursen gjelder ifølge Noryards kanselleringen av en kontrakt til en verdi av 700 millioner kroner. Kontrakten ble inngått i mars i år mellom Noryards Fosen og Boa Offshore. Den gang troppet Rissa-ordfører Ove Vollan (H) opp på verftet og overrakte blomster og gratulasjoner.

- Dette er fantastisk. Nå er fremtiden sikret, sa Vollan til Fosna-Folket.

- Dette betyr enormt mye for verftet, regionen og våre underleverandører, uttalte verftsdirektør Anders Straumsheim.

Skrog i Tyrkia

700-millionerskontrakten gjaldt byggingen av et avansert og miljøvennlig offshorefartøy. I korte trekk var fremdriften skissert slik:

  • Noryards Fosen skulle stå for design, bygging og utrustning av fartøyet.

  • Selve skroget skulle bygges ved Tersan i Tyrkia.

  • Skroget skulle leveres til Noryards Fosen-verftet i Rissa for utrusting sommeren 2016.

  • Fartøyet skulle være ferdig ved Noryards Fosen i første kvartal 2017.

Fra Rissa til Ukraina

Verftet i Rissa har i løpet av de siste årene gått fra å ha lokale eiere til å bli heleid av det internasjonale selskapet Calexco. Før konkursen onsdag var eierforholdet slik:

  • Noryards Fosen er et datterselskap av Noryards.

  • Noryards er heleid av selskapet Calexco som er registrert i Luxembourg.

  • Calexco eies av den ukrainske milliardæren og oligarken Kostjantin Zjevago.

Felles selskap

I forbindelse med kontraktinngåelsen i mars ble det opprettet et nytt selskap, Boa IMR, som skulle eie og drifte offshorefartøyet. Boa IMR skulle være et samarbeidsselskap mellom Boa Offshore og Calexco. Calexco skulle bidra med 34 prosent av egenkapitalen i selskapet (104 millioner norske kroner), mens Boa Offshore skulle stå for resten. Det betød at Calxeco-eier Zjevago ville bli sittende på begge sidene av bordet: Både som medeier i skipet og på byggersiden.

Én måned på etterskudd med 16 mill.

24. september kom nyheten om at Boa kansellerte kontrakten med Noryards Fosen. Kanselleringen førte til at Rissa-verftet ble stående uten oppdrag, og til slutt klarte ikke Noryards Fosen å betale lønn til de 72 ansatte.

Ifølge Boa-eier Ole T. Bjørnevik var årsaken følgende:

Calexco og eier Zjevago hadde ikke betalt sin andel av egenkapitalen i samarbeidsselskapet Boa IMR.

Kanselleringen av kontrakten skal etter det Fosna-Folket kjenner til ha kommet som et sjokk på ledelsen i Noryards. Calexco sine 34 prosent av egenkapitalen skulle betales inn steg for steg.

- På tidspunktet da kanselleringen kom, manglet det 16 millioner kroner fra Calexco. Disse skulle egentlig ha blitt betalt inn rundt den 20. august, opplyser konsernsjef i Noryards Ivar Hanson.

Det betyr at Calexco var over en måned på etterskudd med innbetalingen av 16 millioner kroner av egenkapitalen i Boa IMR.

- Det hadde imidlertid vært fortløpende telefonisk kontakt mellom Calexco-eier Zjevago og Boa. Calexco oppfattet det slik at Boa aksepterte forsinkelsen på innbetalingen. Calexco og Boa har ulik forståelse av dette og er uenige på dette punktet, forteller konsernsjef Hanson i Noryards.

Økonomiske utfordringer for oligarken

Det store spørsmålet er hvorfor Calexco-eier Zjevago ikke betalte inn egenkapitalen i Boa IMR til riktig tid. Konsernsjef Hanson i Noryards ønsker ikke å uttale seg om dette, men etter det Fosna-Folket forstår henger betalingsforsinkelsen sammen med Zjevagos interesser i andre markeder enn verft og skipsbygging.

Den ukrainske milliardæren har størst økonomiske interesser i stålmarkedet. Der er det dårlige tider med lav markedspris. Ifølge Fosna-Folkets kilder hadde Zjevago også ventet et stort utbytte fra en annen virksomhet i august. Da dette utbyttet uteble, skal Zjevago ha fått problemer med å betale blant annet egenkapitalen i Boa IMR.

Utfordrende lånefinansiering

Selv om forsinket innbetaling av egenkapital fra Calexco fremstår som hovedårsaken til kontraktkanselleringen, har det også vært andre utfordringer med 700-millionersprosjektet. Dette gjelder finansieringen av byggelånet som var Noryards Fosen sitt ansvar.

- Vi fikk på plass byggelån gjennom DNB i mars. Byggelånet var på 350 millioner kroner, og Noryards Fosen måtte ut med 99 millioner kroner i egenkapital, opplyser konsernleder Hanson i Noryards.

Noryards Fosen hadde ifølge Hanson både plan A og plan B på finansieringen av egenkapitalen i byggelånet:

Plan A: Ta opp et risikolån med pant i Calexco-eier Zjevagos eierandel i Boa IMR samt tilsagn fra leverandørkreditorer.

Plan B: Noryards Fosen hadde en kreditramme i Calexco, men eier Zjevago ønsket i utgangspunktet at denne ikke skulle benyttes for å finansiere egenkapitalen i byggelånet.

Skipet ble mindre verdt

Skipet som Noryards Fosen skulle designe og utruste er et konstruksjonsfartøy til bruk i offshorenæringen. Fallende oljepris og ett dødt offshoremarked førte til at verdien på Zjevagos eiernandel i Boa IMR sank betraktelig.

- Fra kontraktinngåelsen i mars i år og frem til nå har verdiene på tonnasje og fremtidige bygg rast. Det førte til at panten i Zjevagos eierandel i Boa IMR ikke var like mye verdt lenger. Dermed gikk også størrelsen på hva man kunne få i lån ned, sier Hanson.

Ifølge Hanson var Noryards Fosen sin finansiering av byggelånet et tema da Calexco-eier Zjevago og Boa-eier Bjørnevik var i dialog for å redde 700-millionerskontrakten.

- Vi forsøkte å få til en løsning på byggelånet sammen med Boa, men det ville ikke de være med på. De påpekte at dette var vårt ansvar, noe som for så vidt er riktig, sier Hanson.

Han beskriver byggelånet som en «utfordring», men mener det ikke ville vært umulig å få til en løsning.

- Vi hadde både plan A og plan B, påpeker Hanson.

Skylder ikke på Boa

Til syvende og sist var det kanselleringen av kontrakten med Boa som førte til konkursen på Rissa-verftet. Dialogen mellom Calexco-eier Zjevago og Boa-eier Bjørnevik førte ikke frem. Konsernsjef Hanson i Noryards vil allikevel ikke skylde på Boa for at Rissa-verftet nå er konkurs.

- Noryards Fosen kunne ikke bare leve av kontrakten på 700 millioner kroner med Boa. Vi måtte også ha sikret oss andre kontrakter. Der lå vi også godt an i løypa, sier han.

- For lite penger

Boa-eier Ole T. Bjørnevik sier han synes det er trist at Rissa-verftet nå er konkurs. I intervju med Fosna-Folket onsdag trekker han fram manglende betaling av egenkapitalen fra Calexco-eier Zjevago som den viktigste årsaken til kanselleringen. Han sier imidlertid at usikkerheten rundt finansieringen av byggelånet også spilte inn.

- Det var for lite penger i systemet, sier Bjørnevik i en oppsummerende kommentar.

Konkursen på Noryards fører i første rekke til at 72 ansatte mister jobben. Indirekte berører konkursen flere av de 127 ansatte som ble oppsagt ved verftet i vår. Flere av dem var nemlig ventet tilbake i jobb ved verftet straks det var nye skip i dokken. Før kanselleringen av Boa-kontrakten ville det si sommeren 2016, men Noryards-ledelsen har i hele år jobbet med prosjekter som kunne fylle tomrommet fra sommeren i år til sommeren neste år og dermed få oppsagte tilbake i jobb på et tidligere tidspunkt. Til slutt rant tiden ut for ledelsen.

NB: Fosna-Folket har sendt en henvendelse med spørsmål til Calexco-eier Zjevago, uten å få svar.

Nylige saker om verftsituasjonen:– Beklagelig at de står uten jobb– Dette er helt uvirkeligNoryards Fosen slår seg konkurs– Ser dette som en ny start- 36 millioner mangler for å redde storkontraktAnsatte vurderer å slå Rissa-verftet konkursBjørnevik: - Forventer avklaring i dag- De må bli enige. Klokka tikker fort.Klubblederen om ikke å få lønnKansellering av millionkontrakt kan bety slutten for Noryards FosenKansellerer kontrakt på 700 millioner kroner