– Jeg ble liggende bak en semitrailer som var lastet med steiner på størrelse med fotballer. Hengeren var såpass fullt lastet at det var en «god haug» over kanten på hengeren, sier Bjørn Vevang fra Trondheim, som onsdag kjørte i Haugsdalen i Rissa kommune.

– Da vedkommende svingte, og da det var urolig vei, raste det flere steiner i bakken, som blant annet gikk rett ned i motgående kjørefelt, sier han.

– Trasig

Vevang sier at flere steiner ble liggende igjen i kjørebanen.

– Uansett er dette trasig. Det var flere steiner som ble liggende i kjørebanen etterpå. Om det hadde falt ned på en bil, så kunne det skapt en farlig situasjon, noe det ikke er tvil om.

– Nå har ikke jeg lastesertifikat for den typen kjøretøy, men jeg har lastsikringskurs. Dette strider mot alle prinsipper i forhold til sikring av last. Har man ikke ordentlige rutiner, vil det før eller siden skje en ulykke, mener han.

Vevang forteller om hendelsen i håp om at ansvarlige nå tar grep.

– Første henvendelse

Byggeleder i Statens vegvesen, Ørjan Edvardsen, forteller at det aktuelle kjøretøyet må ha hentet knust pukk fra Olsøysvingen, som deretter kjøres til anlegg. Han påpeker at entreprenøren har svært gode rutiner, og at dette må ha vært et unntak.

– Det er kjørt rundt 300 000 kubikk med masse, noe som blir rundt 30 000 turer. Dette er den første henvendelsen om at noe har ramlet ned. Det må ha blitt lastet for fullt eller at det har vært skjevheter i «kassen». Men dette skal ikke skje, sier Edvardsen, som skal varsle entreprenøren.

Gir beskjed

Det er entreprenør Johs. J. Syltern AS som utfører arbeidet.

– Det kan ha vært for mye på den ene siden. Det skal ikke lastes så mye, og dette skal ikke forekomme. Vi skal gi beskjed om at det må passes på når man laster, sier anleggsleder Frank Syltern hos Johs. J. Syltern.

Lest denne? Milliardprosjekt blir ferdig to år før planlagt