I forslaget til statsbudsjettet forslås det å øke bunnbeløpet i reisefradraget fra 16 000 til 22 000 kroner fra og med inntektsåret 2016. I gjennomsnitt vil skatten øke med 1 350 kroner i året for de som i dag krever fradraget, skriver regjeringen.

– Dette kan være dråpen som får begeret til å flyte over for at pendlere i det hele tatt vil fortsette å bo på Fosen. Det er også en del som teller på knappene når det gjelder tilflytting. Det er en grense for alt, sier Harald Fagervold.

– 1000 pendler hver dag

Pendlerforening-lederen mener Fosen vil bli mindre attraktivt dersom forslaget blir vedtatt. Det begrunner han med at eksempelvis Ørland og Rissa er typiske pendlerkommuner.

– Bare på Flakk – Rørvik er det 1000 som pendler hver dag, påpeker Fagervold.

– Tror du at enkelte pendlere vil velge å flytte til Trondheim dersom dette blir noe av?

– Noen vil tenke sånn.

– «Sitter rolig»

Fagervold mener at dersom forslaget blir vedtatt i stortinget, så blir pendlerkommuner skadelidende. Derfor er han klar på at kommunene må sette inn støtet for å påvirke forslaget.

– Kommune-Norge «sitter rolig» og tjener på pendlingen, så har man latt pendlerne betale alle utgifter selv. Pengene havner jo i kommunekassene, mener Fagervold.

Har tro på endring

Fagervold er leder i Fosen pendlerforening og styremedlem i Norsk pendlerallianse, en paraplyorganisasjon for et tjuetalls pendlerforeninger i Norge. Han sier at alliansen kommer til å stå på framover.

– Det er ikke vedtatt ennå. Derfor er det viktig å holde trykket oppe.

– Er det mulig å få gjort noe med forslaget, tror du?

– Ja. Kanskje vi får til å halvere den foreslåtte økningen. Alt er bedre enn ingenting. Da vil begge parter føle at man ikke har tapt, sier Harald Fagervold, som i tillegg til å være foreningsleder er lokalpolitiker for Pensjonistpartiet i Rissa.

– Betenkelig

Ørland-ordfører Tom Myrvold (H) har fått med seg forslaget fra regjeringen.

– Det er betenkelig hvilken effekt dette vil ha for en pendlerkommune. Det blir helt sikkert en prosess fram mot endelig vedtak. Det er klart at vi må sette oss ned sammen og se om det er noe vi kan gjøre, og snakke med «våre» på tinget, sier ordføreren og legger til:

– Dersom konsekvensen kan bli at det blir færre som bosetter seg på Ørlandet, eller at færre velger å arbeide på Ørlandet og bo i Trondheim, er det uheldig.

Avviser påstand

Lederen i Fosen pendlerforening mener at Kommune-Norge «sitter rolig» og tjener på pendlingen. Det avviser Ørland-ordføreren.

– Det er en påstand jeg overhodet ikke kjenner meg igjen i. Vi jobber for at Ørland skal være attraktivt, og vi har brukt ganske mye tid på blant annet å få bedre frekvens på ferjer og hurtigbåter. Frekvens, regularitet og reduserte bompenger og billettpriser på ferje og hurtigbåt, er minst like viktig som redusert bunnfradrag isolert sett, mener Myrvold.

Les også: Nå kan det bli dyrere å pendle

– Dersom konsekvensen kan bli at det blir færre som bosetter seg på Ørlandet, eller at færre velger å arbeide på Ørlandet og bo i Trondheim, så er det uheldig, sier Tom Myrvold (H). Foto: Skjalg Ledang