Fradraget vil med forslaget normalt bli gitt for arbeidsreiser på drøyt 64 kilometer tur/retur, mot 46 kilometer med dagens regler. I gjennomsnitt vil skatten øke med 1 350 kroner i året for de som i dag krever fradraget, skriver regjeringen.

Det foreslås at endringen trer i kraft straks, med virkning fra og med inntektsåret 2016.

– Det er ikke hyggelig om det blir dyrere å pendle, sier Hanne Falstad, leder i Trondheimsfjord pendlerforening.

– Mye penger

Falstad bor på Brekstad og jobber til daglig i Trondheim. Hun benytter seg av hurtigbåten for å komme seg til og fra.

– For Ørland er ikke dette positivt. Med fasen Ørland er inne i nå, er det ikke sikkert at folk vil bosette seg på Ørlandet og jobbe i Trondheim om dette blir noe av, mener hun.

– For mange kan dette være mye penger, legger Falstad til.

Forslaget er avhengig av flertall i stortinget for å få gjennomslag.

– Nå håper jeg at det jobbes politisk, slik at det ikke bare blir sutring fra vår side, sier Hanne Falstad.

– Forenkling

Over 400 000 skattytere krever fradraget i dag. Regjeringen anslår at rundt 125 000 færre skattytere på landsbasis vil kunne kreve fradraget sammenlignet med dagens regler.

– Forslaget vil være en forenkling, særlig for Skatteetatens kontrollarbeid. Redusert omfang av kontroll på dette området vil gjøre det mulig med økt kontroll på andre områder. Innstramming i reisefradraget gjør også at det blir noe mindre gunstig med lengre arbeidsreiser. Forslaget vil øke skatteinntektene med om lag 475 millioner kroner påløpt og 380 millioner kroner bokført, skriver regjeringen.