I budsjettforslaget som regjeringen la fram onsdag formiddag, er det satt av 28,5 millioner kroner i tilskudd til ikke-statlige flyplasser.

Ny ordning

- Fra 1. januar 2016 blir en ny tilskuddsordning innført. Ørland lufthavn er omfattet av den nye ordningen sammen med lufthavnene Notodden og Stord. Tilskuddet til den enkelte lufthavn blir fastsatt på bakgrunn av søknader fra lufthavnene, forklarer stortingsvara og fylkespolitiker Torhild Aarbergsbotten (H).

Hun og kommunestyrerepresentant for Fremskrittspartiet i Ørland, Bjørnar Dahlberg, sier de er godt fornøyd med at det nå innføres en ordning for statlig støtte av flyplasser som ikke inngår i det regionale kortbanenettet.

- Sikrer drift

- Med denne ordningen kan en lettere få tilskudd til faktiske utgifter enn hva som har vært tilfelle med den gamle ordningen. Vi mener at ordningen vil legge grunnlag for at flyruta nå er sikret videre drift fremover. Særlig i tiden vi har fremfor oss med stor byggeaktivitet både innenfor og utenfor flyplassgjerdet, vil kommunikasjonene til og fra Oslo være viktig, sier Aarbergsbotten og Dahlberg.

- Usikker fremtid

- Du skal være Høyre-politiker for å kunne si at statsbudsjettet er godt nytt for Ørland Lufthavn, sier Arbeiderpartiets gruppeleder på fylkestinget i Sør-Trøndelag Kirsti Leirtrø.

- I 2015 var statsbudsjettet på 36,1 millioner kroner for ikke-statlige lufthavner. 3 millioner var øremerket for Ørland. Nå er potten for 2016 foreslått til 28,5 millioner kroner. Det vil si at Ørland Lufthavns fremtid er betydelig mer usikker. Det kan være at vi får dekket faktiske kostnader ved flyruta, men det vil i så fall bety en betydelig reduksjon for noen andre. Som man ser av Stortingsproposisjonen, så gikk Høyre imot en garanti for dekte kostnader for Ørland Lufthavn, noe Senterpartiet og Arbeiderpartiet gikk inn for, påpeker Leirtrø.

Vil sikre stabil drift

Hun understreker at Ørland Lufthavn er en kommunal lufthavn og at Ørland kommune fra og med 2016 vil søke om tilskudd fra den nye ordningen for tilskudd til ikke-statlige lufthavner.

- Hovedutfordringen for denne lufthavnen er å få flyruten mellom Ørlandet og Gardermoen inn på statens kjøp av flyruter. Fylkeskommunen vil i samarbeid med Ørland kommune, Forsvaret og øvrige Fosen-kommuner ta et nytt initiativ overfor Samferdselsdepartementet med sikte på å finne en løsning på hvordan oppnå stabil drift av flyruten Ørland – Gardermoen, skriver Leirtrø i en epost til Fosna-Folket.