Nylig hadde samferdselskomiteen i Sør-Trøndelag et møte. Dette etter at fylkesrådmannen la fram et forslag til hvordan Brekstad - Valset og Flakk - Rørvik skal driftes i framtiden. Planen er å samkjøre et felles anbud fra 2019.

Rådmannens opprinnelige innstilling var at ferjesambandet Brekstad - Valset fra 2019 baseres på en toferjeløsning, der minimum én av ferjene har kapasitet på 50 PBE (personbilenheter).

Under møtet fremmet Arnfinn Brechan (Ap) et endringsforslag på vegne av Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig folkeparti og Arbeiderpartiet: Sambandet Brekstad – Valset baseres på en toferjeløsning der begge ferjene har kapasitet på 50 PBE.

Endringsforslaget ble enstemmig vedtatt.

Det blir opp til AtB å konkretisere det endelige anbudet. Dette vil skje etter at fylkesutvalget har sagt sin mening om innstillingen senere i oktober.

– For sårbart

Samferdselskomitéleder Karin Bjørkhaug (KrF) mener i likhet med resten av komiteen at det er nødvendig at sambandet driftes med to ferjer på 50 PBE fra 2019.

– Hvorfor er det ikke nok med én 50 PBE-ferje og én litt mindre?

– Om det tilstøter 50 PBE-ferja noe, eller at den må inn til vedlikehold, så blir det en drastisk reduksjon i kapasiteten. Det opplever vi å være mer sårbart enn ønskelig. Derfor er vi bedre rustet for å ta trafikken med to 50 PBE-ferjer. Kostnaden blir ikke dramatisk mye større, og mannskapet forblir det samme, sier Bjørkhaug.

– I front

Planen er at anbudet for de to sambandene utlyses i begynnelsen av 2016. Fra 2019 er det planlagt å samkjøre et felles anbud på Flakk - Rørvik og Brekstad - Valset.

– Det er kjempeutfordrende å si nå hvordan verden skal se ut i 2019. Likevel er bransjen krystallklar på at om vi skal få til å harmonisere alle hensyn med klima, økonomi, kapasitet og moderne utstyr, så trengs lang tid, forteller KrF-politikeren.

Det foreligger et vedtak om å redusere egne utslipp.

– Vi har en målsetting om å halvere utslipp fra ferjer. Klimamålsettingen vi har vedtatt vil bringe Sør-Trøndelag i front når det gjelder ambisjoner og klimaresultat. Dette synes jeg er helt på sin plass at vi greier å oppnå med den kompetansen og næringsmiljøene vi har i Sør-Trøndelag, avslutter Karin Bjørkhaug.

Les mer om denne saken: Kutt på Rørvik - styrk på Brekstad

Les også:Aarbergsbotten reagerer på klima-utspillBrekstad - Valset styrkes ut 2015Thor Bretting hylles for økt ferjekapasitetSlik kan Brekstad - Valset bli fra 2017Ekstraordinært møte skal legge føringer for framtidens ferjesamband på FosenAtB har inngått kontrakt med Boreal