I en innstilling fra fylkesrådmannen i Sør-Trøndelag, som skal legges fram for fylkesutvalget i midten av oktober, er det anbefalt flere endringer i ferjesambandene Brekstad - Valset og Flakk - Rørvik.

Ved utgangen av 2018 utløper driftsavtalene for sambandene, som gjør det mulig å samkjøre et større anbud fra 2019.

Nå skal samferdselskomiteen og fylkesutvalget legge overordnede føringer, så blir det opp til AtB å konkretisere det endelige anbudet.

Fra tre til to ferjer

Fylkesrådmannen anbefaler at Flakk - Rørvik fra 2019 trafikkeres med to ferjer i stedet for dagens treferjeløsning. I høytrafikkperioder foreslås det å sette inn en reserve- og innsatsferje. Reserveferja er tenkt å være en permanent del av sambandet.

Rådmannen foreslår å investere i en ekstra kai på Rørvik, slik at den tredje ferja kan ligge der når den ikke er i bruk.

Den foreslåtte toferjeløsningen har en kapasitet på cirka 250 PBE (personbilenheter). Når den tredje settes inn i sambandet ved behov, vil kapasiteten være som i dag på rundt 350 PBE.

Minimum én ferje med 50 PBE

Brekstad - Valset trafikkeres i dag med to ferjer. Fra 2017 går sambandet over til én ferje på 50 PBE.

Fylkesrådmannen foreslår at sambandet fra 2019 baseres på en toferjeløsning, der minimum én av ferjene har kapasitet på 50 PBE.

Det anbefales at det innføres Autopass også på dette sambandet, for å forenkle situasjonen for dem som benytter begge sambandene.

Planlagt utlysning i 2016

Fylkesrådmannen anbefaler at det søkes en løsning der dagens beredskapsavtaler kan erstattes med døgnkontinuerlig drift på hovedsambandet Flakk – Rørvik.

De løsningene rådmannen foreslår vil medføre et investeringsbehov på mellom 50 og 70 millioner kroner. Samtidig skal planene kunne gi en vesentlig årlig kostnadsreduksjon, men som ikke vil kunne synliggjøres før resultatet av anbudet er klart.

Planen er at anbudet for de to sambandene utlyses i begynnelsen av 2016.

– Tror innstillingen blir anbefalt

Før fylkesutvalget skal samferdselskomiteen ha et ekstraordinært møte, der komiteen skal anbefale eller ikke anbefale innstillingen. Møtet finner sted i morgen, torsdag.

Både lederen av samferdselskomiteen, Karin Bjørkhaug (KrF), og nestleder Torhild Aarbergsbotten (H), mener den foreslåtte innstillingen vil sørge for et tilfredsstillende og godt ferjetilbud til og fra Fosen.

– Man kan aldri gi en garanti, men jeg tror at innstillingen blir anbefalt. Det blir nok diskusjoner, men hovedinntrykket mitt er at vi har fått en veldig god innstilling, som jeg er forberedt på å støtte. Jeg synes rådmannen har greid en vanskelig oppgave med å avveie klima, frekvens, fleksibilitet i forhold til frekvens, og at vi til sammen får mer robuste tilbud på de to sambandene, mener Bjørkhaug.

– Tror du at reisende som benytter seg av Flakk - Rørvik vil bil frustrert om anbefalingen tas til følge?

Egentlig ikke. Jeg tror kapasiteten er så god at man ikke vil oppleve dette som en stor ulempe. Jeg mener at dette er mer snakk om en tilpasning til det faktiske behovet, enn at det er en reduksjon, sier komitélederen, som mener at det er fornuftig å opprette et nytt ferjeleie på Rørvik.

– Dersom det skulle bli en skade på ferjeleiet på Rørvik, er vi fryktelig sårbare. Jeg synes at det er svært viktig at et nytt ferjeleie opprettes, sier hun.

– Håper på enstemmig tilslutning

Nestlederen er særlig begeistret for Brekstad - Valset-styrkingen.

– Nå håper jeg på en enstemmig tilslutning til at Brekstad – Valset skal få et forutsigbart og godt ferjetilbud med to ferjer, og som har kapasitet og utforming som sikrer stabile driftsforhold. Vi skulle gjerne hatt fortsatt nattberedskap ved Brekstad – Valset. Men vi må heller se at døgnkontinuerlig trafikk ved Flakk – Rørvik vil være et så stort gode for hele Fosen, at nytteverdien av det tiltaket vil gi en totalt bedre løsning for regionen, mener Aarbergsbotten.

– Mener du at det er greit at Flakk – Rørvik får redusert tilbud?

– Det er stor overkapasitet ved Flakk – Rørvik. Derfor mener jeg at det er greit å gå over til halvtimesavganger gjennom hverdagene, og med økt kapasitet i helgene. Kapasiteten har vært sju ganger høyere enn Brekstad – Valset, mens trafikken har vært tre – fire ganger høyere. Utnyttelsesgraden har vært lav, og da må vi heller fordele kapasiteten til det beste for hele Fosen. Jeg oppfatter at det er stor enighet i høringsuttalelsene om denne omfordelingen mellom sambandene, sier Høyre-politikeren.

I vedlagt faktaboks kan du lese mer om fylkesrådmannens anbefalinger.

Les også:Aarbergsbotten reagerer på klima-utspillBrekstad - Valset styrkes ut 2015Thor Bretting hylles for økt ferjekapasitetSlik kan Brekstad - Valset bli fra 2017Ekstraordinært møte skal legge føringer for framtidens ferjesamband på FosenAtB har inngått kontrakt med Boreal