Det flunkende nye fartøyet skal bidra til videre vekst for Norsk Havservice som har hovedsete i Ørland og avdelinger i Trondheim og Verdal.

Nyansatt skipper

Fredag kunne nyansatt skipper Børge Mikkelhaug seile multifartøyet med det klingende navnet «Triton» fra verftet på Smøla til fartøyets hjemmehavn på Brekstad. Selv om katamaranen er spesielt tilrettelagt for vedlikehold av sjøkabler, så åpner investeringen for at Norsk Havservice kan vokse videre også på nye områder.

Skipper Børge Mikkelhaug (t.v.) og daglig leder Eirik Lundemo i Norsk Havservice er begge godt fornøyd med nybygget fra verftet Promek. Foto: Skjalg Ledang

Det var en blidspent gründer og daglig leder Eirik Lundemo i Norsk Havservice som tirsdag tok i mot lokalavisa på havna i kystbyen Brekstad. Om bord i det 15 meter lange fartøyet ventet Børge Mikkelhaug, den sist ansatte i selskapet. Ørlendingen Børge Mikkelhaug har lang fartstid både fra cruise- og oljebransjen, før han nå er klar for å føre «Poseidon» til oppdrag i mer hjemlige farvann i Midt-Norge.

TrønderEnergi-kontrakt

Det er Promek verft på Smøla som har bygd fartøyet. Eirik Lundemo forklarer at den direkte bakgrunnen for investeringen til sju-åtte millioner kroner er at Norsk Havservice sikret seg kontrakten på vedlikehold av sjøkabler for TrønderEnergi. I tillegg er båten egnet for utlegg av nye og opptak av gamle sjøkabler.

Båten er spesielt tilpasset arbeid med sjøkabler, men med stort dekk og kran samt baugport er «Triton» godt egnet til rene fraktoppdrag langs kysten. Foto: Skjalg Ledang

Katamaranen med en vekt på om lag 20 tonn er utstyrt med to kraftige commonrail dieselmotorer som driver hver sin vannjet av en helt ny type. Toppfarten er 26 knop, mens normal marsjfart vil ligge på 20 knop. Båten er utrustet med det det nyeste av utstyr, og godkjent for fartsområde 3, det vil si oppdrag inntil 25 nautiske mil fra land.

Allsidig fartøy

Konstruksjonsmessig har «Triton» mye til felles med et landgangsfartøy. Vannjetene gjør at båten kan operere i grunt farvann, og en bred baugport foran et romslig dekk gjør at man kan frakte kjøretøy og eksempelvis mindre gravemaskiner til steder uten veiforbindelse. Lundemo nevner da også rene transportoppdrag som et av de nye områdende Norsk Havservice nå kan satse på.

Daglig leder Eirik Lundemo (t.v.) og skipper Børge Mikkelhaug har ikke noe å utsette på komforten ombord i det nye fartøyet. Foto: Skjalg Ledang

Fortsatt er det dykkertjenester som er fundamentet for undervannsentreprenøren Norsk Havservice, og «Triton» har det som skal til for å fungere som en ypperlig arbeidsplattform for flere av selskapets tjenester. Blant annet kan man både frakte og sveise plastrør før de legges ut i sjøen fra det nye fartøyet.

- Reparasjon og vedlikehold av kaianlegg er oppdrag som blir mer og mer etterspurt, og med stor rekkevidde kan vi bistå. I tillegg har «Triton» en trekkraft på fire tonn, noe som gjør at den vil kunne dra relativt store slep, sier Lundemo.

Oljevernberedskap

Med det nye fartøyet på plass så søker Norsk Havservice også om å inngå i oljevernberedskapen- Båten har det som skal til for å innfri kravene, forteller Lundemo og Mikkelhaug. På Brekstad har selskapet infrastruktur som lager og landstrøm på plass, og om bord er det i tillegg til stor lasteplass på dekk også to lasterom under dekk samt kran med kapasitet på 6,5 tonn.

Skipper Børge Mikkelhaug og daglig leder Eirik Lundemo på akterdekket. Foto: Skjalg Ledang

De fleste av de 12 ansatte i Norsk Havservice driver med dykkertjenester. Mikkelhaug er den første ansatte som på heltid kan holde «hodet over vannet». Lundemo er svært godt fornøyd med rekrutteringen av Mikkelhaug.- Vi har tro på å bruke lokale krefter, med fastboende ansatte blir det mindre gjennomtrekk, sier Lundemo. - Jeg er veldig imponert over sjøegenskapene til «Triton», sier Mikkelhaug om sin nye arbeidsplass. Båten er konstruert og utrustet etter de nyeste forskriftene fra Veritas, og Mikkelhaug ser fram til å ta i bruk sin nye arbeidsplass.

På gummiklosser

Fra styrhuset har kapteinen både utsikt og full kontroll over aktiviteten om bord. I tillegg er det lagt vekt på at det skal være en komfortabel arbeidsplass. - Hele styrhuset er montert på gummiklosser, slik at det ikke kommer vibrasjoner fra skroget og motorene, forteller kaptein Mikkelhaug. Denne konstruksjonen reduserer også støy til et minimum i det velutstyrte og romslige styrhuset, selv når de to motorene og vannjetaggregatene sørger for full fart.

Nok et nybygg i 2018

Daglig leder Eirik Lundemo i Norsk Havservice lener seg imidlertid ikke tilbake etter overleveringen av selskapets nye fartøy. Neste år skal Norsk Havservice få levert en nybygd service- og dykkerbåt på samme størrelse som «Triton», også den skreddersydd selskapets behov. Og, for ordens skyld, i gresk mytologi er Triton sønn av havguden Poseidon.