De to anleggene, på Hofstad i Roan og ved Garabrekka i Åfjord, kommer i tilslutning til den store høyspentlinja som bygges gjennom Fosen som en del av sentralnettet.

Veien ned til trafostasjonen i Roan vil få fast dekke i løpet av våren. Foto: Terje Dybvik

Roan først

420 kV-ledningen strekkes fra Namsos til Åfjord og skal etter planen stå klar til bruk i 2019. Denne skal senere tilsluttes Snilldal og Surna i sør, hvor også to store tilsvarende transformatorstasjoner skal på plass.

Det er stasjonen på Hofstad i Roan, ikke langt fra Storskaret, man har kommet lengst. Åfjord-entreprenøren Johs. J. Syltern er ferdig med grunnarbeidet – både med 1,3 kilometer vei og den nærmere 40 mål store tomta. Veien skal få fast dekke i løpet av våren. Selskapet har hatt 10–15 engasjert på det meste siden sist høst. Syltern har fortsatt folk i arbeid på stedet – nå som underentreprenør for entreprenør Stjern AS fra Åfjord.

Kommende uke går man i gang med de store støpearbeidene i Roan. Foto: Terje Dybvik

– Raskere enn planlagt

– Arbeidet med veien og stasjonen så langt har gått raskere enn planlagt. Det skyldes blant annet gode arbeidsforhold gjennom vinteren, sier byggeleder Børre Langgård i Statnett.

Prosjektleder Sindre Stjern-Strøm ved Stjern AS sier det meste av tomtearbeid nå er klart.

– Vi starter nå opp støpearbeider hvor de store transformatorene skal inn og for stativene som skal opp. Det skal lages et stort deponi under selve transformatorene. De skal samle opp blant annet olje, hvis det skulle oppstå en lekkasje, forklarer Sindre Stjern-Strøm.

3500 kubikkmeter med betong i flytende vil gå med på stasjonen, hvilket skal kjøres med bil fra Monstad i Åfjord.

– Ferdige betongelementer er det en leverandør i Overhalla som skal levere, opplyser Stjern-Strøm.

Stjern As vil ha 35–40 i arbeid på det meste på prosjektet. Det vil si i tida fram mot sommeren.

Hele anlegget på Hofstad skal stå ferdig i drift til tredje kvartal 2018. I tillegg til selve transformatoranlegget, vil da også servicebygg med oppholdsrom og verkstedsbygg stå ferdige.

Mens Statnett og entreprenørene tidligere hadde sin base med anleggskontor og oppholdsrom ved Langløftet, er den nå flyttet inntil anleggsplassen. Foto: Terje Dybvik

– Den største gevinsten

– Utbyggingen av sentralnettslinja gir ringvirkninger lokalt nå, men den største gevinsten kommer når anlegget settes i drift i form av økt forsyningssikkerhet og framtidig næringsutvikling på Fosen, men også Midt-Norge ellers, sier kommunikasjonssjef Martha Hagerup Nilson i Statnett.

– Blir det faste stillinger ved dette anlegget?

– Nei, det er personell fra Stasjonsgruppe Strinda, som dekker begge trøndelagsfylkene, som reiser rundt på vedlikehold av anleggene, sier Hagerup Nilson.

Mens Statnett og entreprenørene tidligere hadde sin base med anleggskontor og oppholdsrom ved Langløftet, er den nå flyttet inntil anleggsplassen.

Johs. J. Syltern er i gang med grunnarbeidene på Garabrekka i Åfjord . Fra venstre: byggeleder Børre Langgård i Statnett, kommunikasjonssjef Martha Hagerup Nilson i Statnett og Vebjørn Karlsaune som er prosjektleder for Syltern på plassen. Foto: Terje Dybvik

– Over tre plan

Anlegget i Åfjord, som kommer i direkte tilknytning til Storheia vindpark, blir av tilsvarende størrelse som det i Roan. I Garabrekka, like ved fylkesvei 715, er Johs. J. Syltern i gang med grunnarbeidene.

Vebjørn Karlsaune er prosjektleder for Syltern på plassen.

– Mens vi Roan har hele anlegget på ett plan, blir det over tre plan i Åfjord. Dette har med terrenget å gjøre, forklarer Karlsaune som har en frist satt til 30. juni i år med å få sluttført grunnarbeidet.

Deretter kommer Stjern AS inn som hovedentreprenør på anlegget.

Anlegget her skal stå ferdig i drift i 2019 – det vil si året etter det i Roan. Sammenslutningen med Snilldal og Surna er planlagt sluttført i 2028.

Trafostasjonen ved Garabrekka blir på over tre plan. Foto: Børre Langgård/Statnett

Tidenes tyngste transport

Samtidig forberedes også 420 kV-ledningen som skal strekkes sørover til Åfjord.

– Det ryddes nå i terrenget langs traseen helt sør til Hofstad. Videre forberedes arbeid i tilslutning til traseen til Åfjord. På hele prosjektet fra Namsos til Åfjord er det 185 grunneiere som er involvert, opplyser kommunikasjonssjef Martha Hagerup Nilson i Statnett.

Trafostasjonene fører også til tidenes tyngste transport langs veiene i Fosen. Transformatorene skal fraktes langs fylkesveiene fra Monstad. Transporten til Hofstad vil skje til høsten.

– Trafoen veier 250 tonn, og skal fraktes på en spesialvogn. Hele transporten, inkludert to til tre lastebiler, vil totalt måle 75 meter og veie 450 tonn, legger Martha Hagerup Nilson til.